شیراز تحلیل – مصوبه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آگهی های نشریات، زنگ خطر تشدید بحران اقتصادی مطبوعات و خسارت سنگین به فضای رسانه ای کشور را به صدا در آورده است.
مصوبه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آگهی های نشریات، زنگ خطر تشدید بحران اقتصادی مطبوعات و خسارت سنگین به فضای رسانه ای کشور را به صدا در آورده است. طبق بررسی های ما، حتی وزارت فرهنگ هم از آن بی خبر بوده و همراه با اهالی رسانه، غافلگیر شده است.
به گزارش شیراز تحلیل به نقل از روزنامه خراسان، اگر چه اگرچه مجلس در لایحه بودجه 1402، فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانهای دارای مجوز از وزارت فرهنگ از پرداخت مالیات معاف کرد اما مشخص شد که سازمان امور مالیاتی یک اهرم قانونی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تبلیغات روزنامه ها دارد.
طبق بند 5 جزء «ن» احکام مالیاتی، «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف نمی باشد»
افزایش 9 درصدی هزینه تمام شده تبلیغات برای آگهیدهندگان، در کنار مشکلات متعدد اقتصادی حاکم در کل کشور، قطعا به کاهش اقبال فعالان اقتصادی برای درج آگهی در نشریات و به دنبال آن، کاهش تنها منبع درآمدی بسیاری از روزنامه ها و نشریات منجر خواهد شد.
مدیرعامل خانه مطبوعات کشور نیز می گوید این اقدام منجر به کوچکتر شدن مطبوعات، تعطیلی برخی روزنامه ها و نشریات به ویژه نشریات محلی و همچنین تعدیل نیرو و بیکاری اهالی رسانه خواهد شد که یک فاجعه تاریخی است
وزیر ارشاد خواستار تجدید نظر شده و معاون اول رئیس جمهور هم دستور «اقدام مقتضی» داده است.