مسئولان می گویند: به زودی با اتمام ثبت نام رانندگان در سایت، سرویسها فعالیت می کنند
با بازگشایی مدارس پس از ۲۵ ماه و بازگشت دانش آموزان به کلاسهای درس حضوری از ۱۴ فرودین ماه مشکل تامین سرویس نگرانی دغدغهای اساسی را پیش روی والدین و دانشآموزان قرار داده است.
نبود سرویس مدارس و تردد دانشآموزان با خودروهای والدین یا بعضا اتوبوس ها و تاکسی در شرایطی که احتمال پیکهای کرونا و کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی مطرح میشود مدت باقی مانده را برای دانشآموزان و والدین آنها به یک چالش تبدیل کرده است.
در این میان برخی از والدین به دلیل نداشتن هزینه رفت و آمد در دو نوبت رفت و برگشت به مدرسه تا خانه مجبور به استفاده از اتوبوس هستند موضوعی که باعث شده است اتوبوسها شلوغ شود و رعایت پروتکلپهای بهداشتی به حداقل برسد؛ اما رساندن دانش اموزان به مدارس با خودروهای والدین خود یعنی هر دانش اموز یک خودرو و ترافیک قابل وصفی در زمان شروع و بازگشت آنها به خانه که ایجاد می کند .
هر چند که تا چند روز پیش ۳۶ هزار دانشآموز برای دریافت سرویس ثبت نام کردند اما همچنان این مشکل در برخی مدارس پابرجا است.
بسیاری از والدین ضمن گلایه از نبود سرویس مدارس و استفاده پنج تا ۶ داشن آموز بعضا در یک سرویس باید هزینههای کم کاری و بازگشت هیجانی مدارس را بپردازند و در این میان والدین شاغل مجبور به گرفتن مرخصی ساعتی برای رفت و آمد دانشآموزان خود هستند. این ها از جمله مشکلاتی که در گزارش میدانی از والدین یکی از مدارس ابتدایی ناحیه ۴ مطرح شده است.
۲۶ شرکت متقاضی سرویس دهی به دانش آموزان اما ولی زاده مسئول سرویس مدارس شهرداری شیراز به عنوان یکی از متولیان کارگروه ماده ۱۸ سرویس مدارس می گوید رانندگان شرکتها برای ثبت درخواست خود باید در سامانه که آموزش و پرورش معرفی کرده، نام نویسی کنند که این امکان از دو روز گذشته آغاز شده است. او با بیان اینکه نرخ پایین هزینه سرویس مدارس باعث شده است که برخی از رانندگان از سرویسدهی به دانش اموزان برای 2 ماه پایانی سال تحصیلی امتناع کنند، گفت: در حال ساماندهی سرویس مدارس براساس برنامه ریزی و ساعت ارایه شده از سوی اموزش و پرورش هستیم.
این مسول با بیان اینکه ۲۶ شرکت متقاضی و امادگی سرویس دهی مدارس هستند عنوان کرد: در سنوات قبل بصورت عادی ۱۲۳ هزار دانشآموز برای تردد خود ۱۳ هزار و ۵۰۰ خودرو در قالب ۳۲ هزار سرویس خدمات دهی را انجام میدادند. او تاکید کرد: تمام شرکتهای تامین سرویس مدارس امادگی خدمات دهی را دارند اما باید تمام خودرو ها در سامانه ثبت و بعد اقدام به فعالیت کنند.
ولی زاده درباره تعداد دانش اموزان بیش از ظرفیت خودور در سرویس مدارس گفت: به دلیل شرایط کرونایی این کار ممنوع است و برخورد می شود اما متاسفانه برخی اصرارهای دانشآموزان برای کاهش هزینه گها و بعضا داشتن سرویس باعث شده که دانش اموزان بیش از ظرفیت خودرو باشد خانم ایزدی مادر یکی از دانشآموزان درباره مشکل تامین سرویس مدرسه فرزند خود میگوید به نظر میرسد مدارس چدر موضوع تامین سرویس خود را کنار کشیدهاند و به دلیل اینکه عنوان میشود پایان سال تحصیلی است هیچ ممارستی صورت نمیگیرد . این مادر دانشآموز پایه سوم ابتدایی ادامه می دهد من به همراه چند نفر از والدین طی صحبت با مدیر و با راننده ها تماس تنها یک پاسخ را می شنویم که فعلا سرویس مدرسه نیست و باید منتظر ماند. ایزدی ادامه میدهد اعتراض رانندگالن به قیمت های پایین است که به صرفه برای انها نیست و سرویس مدارس تنها برای دو ماه دردسر است.
او که روزانه مجبور است صبح ها و ظهر خومد برای رفت و امد فرزند خود به مدرسه اقدام کند معتقد است .
رفتار هیجانی برای بازگشایی مدارس بدون درنظر گرفتن تامین سرویس مدارس بعنوان یک ضرورت باعث شده است که والدین روزانه ۴ بار هزینه اسنپ را پراخت کنند یا در صورت داشتن خودرو شخص برای ترد دانش اموزان خود به مدرسه اقدام کنند. مادر دیگری در ادامه این گفتگو می گوید من دو فرزند دانش اموز دارم مجبور ابتدا فرزندم علی را به مدرسه ابتدایی واقعا در چهاراه حافظیه برسانیم و فرزندم دیگر م را با تاخیر به خیابان معدل ببرم و در این ساعت ها معمولا با ترافیک مواجه میشم و مجبور به تحمیل هزینه های اسنپ هستم.
به گفته انصاری مادر دو فرزند دانشآموز که خود موافق اموزش حضوری اما با تامین تهمیداتی مانند سرویس مدارس است می گوید در حالی شاهد اجبار اموزش و پروش برای بازگشایی مدارس هستیم خیلی از کلاس ها نصفه است و اموزش و پرورش و هیچ برنامه برای اموزش دانش اموزان که با گواهی پزشکی و کسانی که در خانه هستند ندارد. او می گوید اموزش از طریق برنامه شاد کنسل شده است و برگزاری کلاس ها آنلاین غیر قانونی است.