شیراز تحلیل – اگر به هر ارگان دولتی یا خصوصی مراجعه داشته و نگاهی به تابلو راهنمای مسیر انداخته باشید، جایی نوشته است روابط عمومی! یا حتی اگر گذر شما به این مکان ها هم نخورده باشد به طور حتم اسمش را شنیده اید. اگر مدیر ارشد باشید مخصوصا در سال های اخیر عضوی جدا نشدی از مجموعه شما مدیر روابط عمومی است.
حالا می خواهم بگویم من یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی ام بیاید با من بیشتر آشنا شوید. حرفه ی من مشاوره دادن به مدیران ارشد است. این مشاوره بیشتر بخاطر این است که من به دلیل وظیفه اصلی که برایم تعریف کرده اند؛ یعنی ایجاد تفاهم با مخاطبان و ارتباطی که با تمام اجزای مجموعه، رسانه ها، فعالان و متخصصان حوزه کاری دارم باعث می شود خیلی چیزها را درباره مجموعه ای که در آن کار می کنم بدانم. درست است این روزها حتی با رشد چشم گیر روابط عمومی ها من در اکثر جلسات هستم اما در زمان تصمیم گیری های مجموعه ما ساکت نشستیم.
مایه تعجب است، آیا تغییر از نگاه یک جانبه نگری مجموعه ها به مخاطب محوری و دانستن نیاز مخاطبان هنوز در حد شعار است؟ شاید نه!
بسیاری از متخصصان روابط عمومی بجای اینکه خود را نماینده مجموعه بدانند خود را نماینده مخاطبان می دانند. اما شاید هنوز به این اعتماد به نفس هم نرسیده اند که باید از جانب مخاطبان خوبی ها و بدی های مجموعه را با یک نگاه تحلیلی برای اثرگذاری در تصمیم های اصلی شریک کنند.
واقعا هنوز به این اعتماد به نفس نرسیده اید که در عصر انقلاب ارتباطات یک از پایه های اصلی تمام تصمیم گیری ها شما هستید؟
اگر اقدامات مثبت یک مجموعه از روابط عمومی غافل شود هر قدر هم کارهای بزرگی انجام دهد باز هم دچار مشکل است! امروز اگر تمام مجموعه ها و مدیران موفق را ببینیم قطعا مشاوران موفق روابط عمومی داشته اند! یک یا چند موفقیت عظیم تنها با مشاوران روابط عمومی ایجاد می شود.
مدیران به تازگی به قدرت روابط عمومی در ساختن موفقیت های بزرگ دست یافته اند، ولی هر دو به تلاش بیشتری نیاز دارند . مدیر نیاز دارد که طرز فکر خود درباره نقش روابط عمومی در تصمیم گیری ها را ارتقا دهد و مدیران و کارشناسان روابط عمومی به یک تخصص تمام عیار باید برسند که پس از پرتاب دقیق به نقطه هدف بزنند. کار ساده ای نیست؛ ابعاد بزرگ امور و پراکندگی دانش های مورد نیاز برای ایجاد تفاهم با مخاطبین هدف کاری بسیار سخت و زمان بر اساس که تنها با دانش و علم و تجربه های زیاد بدست می آید.
حالا با این توضیحات میاید روابط عمومی را باهم توصیف کنیم؟ به نظر من قدرت روابط عمومی آن را به عنوان یک سرعت دهنده به روند اعتماد سازی در دنیای امروز به ما می شناساند. اعتماد سازی میان اشخاص، سازمان ها، توده مردم و حتی جامعه های به جامع دیگر، حالا دید قدرت یک روابط عمومی اثرگذار را! بازم میگم که بیشتر لذت ببرید؛ قدرت مثبت روابط عمومی اشاعه دهنده ی تفاهم، کار بر مبنای توافق و جست و جو برای اهداف مشترک است.
متخصصین روابط عمومی این توانایی را دارند که باعث تسریع پیشرفت در جامعه شوند، به مخاطبین خود در رسیدن به اهدافشان یاری برسانند و در زمان های خاص هم از حال خوب مخاطبان خود مراقبت بیشتری کنند و تسکین آن ها باشند.
آقا، خانم، مدیر، دانشجو و هرکسی که این متن را می خوانید نام مجموعه شما فقط با کمک روابط عمومی ساخته و برند شده و آن نام در ذهن مخاطبان دارای جایگاهی مناسب می شود، هدف اصلی روابط عمومی برای شما ساختن نام های ماندگار و ارزشمند است.
اهمیت جایگاه این حرفه و صحبت ها را از زبان یک روابط عمومی گفتیم و شنیدیم تا برسیم به 27 اردیبهشت ماه روز جهانی “روابط عمومی و ارتباطات”! من نگار حاجی احمدی به عنوان یک دانش آموخته و فعال روابط عمومی و رسانه این روز به همه اهالی روابط عمومی های استان فارس و کشور عزیزم ایران تبریک میگم و براتون آرزوهای خوب خوب دارم و اینکه در آخر این را بگویم که به نظر من روابط عمومی ها احساس درونی مخاطبان مجموعه ها هستند و روابط عمومی ما وادار می کند از هر فرصتی تا بگویم چرا مردم و مخاطبان باید ما را انتخاب کنند. تا حالا فکر کرده اید استراتژی روابط عمومی مجموعه شما چیست؟ وعده شما برای مدیران چیست؟ ارزش های افزوده مجموعه ای که در آن مدیر روابط عمومی هستید برای مخاطبان چیست؟ لحن ارتباط شما با مخاطبان چگونه است؟ ما با تیمی متخصص در نقاط مختلف ایران پاسخ مناسبی برای این پرسش ها داریم تا بتوانید مجموعه ای بسازید که مردم به آن اعتماد بیشتری کنند، انتخابش کنند، به آن وفادار باقی بمانند و عاشقش شوند.
ارادتمند شما
نگار حاجی احمدی
شامگاه سه شنبه 26 اردیبهشت ماه 1402
به وقت شیراز