شیراز تحلیل – مصوبه شورای اقتصاد در خصوص طرح « حمل و نقل درون شهری عمومی و پاک » با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود هوای پاک در کلانشهر شیراز در مسیر اجرا قرار گرفت.
با توجه به تصویب «طرح حمل و نقل درونشهری عمومی و پاک» به درخواست مشترک وزارت کشور و نفت و به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور توسط شورای اقتصاد، طی برگزاری جلسه و مذاکرات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی وسایل نقیله فرسوده، در نهایت کاهش مصرف سوخت و تحقق هوای پاک در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف سوخت از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری فرسوده و جایگزینی با ناوگان برقی پایه گازسوز و گازوییلسوز براساس مفاد قانون هوای پاک، توسعه بهکارگیری شیوههای حمل و نقل اشتراکی دوستدار محیط زیست از جمله موتورسیکلت برقی و دوچرخه اسکوتر و کاهش انتشار آلایندههای محیط زیست و بهبود کیفیت هوای کلانشهر شیراز خواهد بود.
هادی شه دوست شیرازی ابراز داشت: شهرداری شیراز و معاونت حمل و نقل و ترافیک با استفاده از ظرفیت های قانونی در زمینه بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نیمه عمومی و پاک به عنوان یک سرمایه گذار در این طرح به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می پردازد.
معاون شهرداری شیراز اضافه کرد: در این طرح جایگزینی ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس شهری دیزلی فرسوده با اتوبوسهای شهری پایه گازسوز و گازوییلسوز، جایگزینی ۳۰ هزار دستگاه مینیبوس شهری فرسوده، جایگزینی ۱۶۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی و ون پایه گازسوز و برقی و در عین حال ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلتکار فرسوده با موتورسیکلت برقی و ۲۰ هزار دستگاه دوچرخه برای کل کشور مدنظر است.