شیراز تحلیل – دانش آموزان شیرازی سال تحصیلی را با ارتقا مهارت های مدیریت پسماند سپری می کنند
به گزارش شیراز تحلیل و به نقل از اداره ارتباطات و روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز،اجرای مرحله دوم طرح پسماند صفر کلید خورد که بر اساس این طرح دانش آموزان 100 مدرسه در مقطع ابتدایی به مدت یک سال از حضور کارشناسان خبره آموزش مدیریت پسماند بهره مند شده و گامی موثر در راستای هموار شدن مسیر مشارکت دانش آموزان و خانواده های آنها به عنوان شهروندان آگاه برداشته خواهد شد.
آیین افتتاح مرحله دوم این طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه ابتدایی شاهد حاج رحیم خالصی و با همکاری موثر اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد.
صمد پناهیان، معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند در این مراسم با اشاره به اینکه مرحله اول طرح پسماند صفر از اردیبهشت ماه 1402 به صورت آزمایشی در 12 مدرسه شیراز که شامل 3 مدرسه در هر ناحیه می شود، به مدت 10 روز اجرا شده است ادامه داد : در اجرای این طرح ابتدا سطح دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان به همراه مدیران و مربیان و سرایداران مدرسه ارزیابی شد، در ادامه فرایند، آموزش و ارتقا مهارت با ابزار های متفاوتی همچون کتاب های ویژه آموزشی، تکالیف، بازی آموزشی ، جشنواره ها و نمایش های عروسکی و… انجام و سپس سطح دانش و مهارت آموزش گیرندگان مجددا بررسی شد.
معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: انجام آزمایشی این طرح و ارزیابی افراد پیش از آموزش و پس از آن، نقاط ضعف و قوت طرح را مشخص و این امکان را فراهم کرد تا مرحله دوم با کیفیت بهتری اجرایی شود.
پناهیان با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا به سوی انواع جدیدی از مدیریت پسماند پیش می روند عنوان کرد: طرح مدارس بدون پسماند و یا همان پسماند صفر اصطلاحی بسیار رایج در مدیریت شهری دنیا است که نگاه مدیران را به سمت و سوی جدیدی می برد که در این نگاه توجه ویژه ای به رویکردهای زیست محیطی و اقتصادی شده است.
او با بیان اینکه حداقل نیمی از مدیریت پسماند از مبدا و توسط تولید کننده آن انجام می شود اظهار کرد: این موضوع عملکرد مدیریت شهری در حوزه پسماند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند یادآور شد: به زبان ساده تر می توان گفت تولید پسماند بیشتر هزینه بیشتری برای مدیریت شهری دارد ؛ بنابراین مهارت آموزی شهروندان در جهت کاهش تولید پسماند سبب می شود تبعات منفی این موضوع نیز کمتر شود.
پناهیان در ادامه افزود: در شیراز روزانه بیش از 100 تن نایلون و کیسه پلاستیکی یک بار مصرف دور ریز می شود که اگر تولید کننده مهارت های مدیریت پسماند را بیاموزد و از نگاه پسماند صفر به موضوع توجه کند درصد قابل توجهی از این دور ریز کاهش می یابد.
در این مراسم همچنین سید کاظم حسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه تعلیم و تربیت پایه و اساس پرورش شهروندان قانون مدار و آگاه است، عنوان کرد: بی تردید بهترین زمان برای نهادینه شدن مهارت های شهروندی در افراد سنین کودکی و بهترین مکان برای این آموزش ها مدرسه است.
حسینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مهمترین سند راهبردی در این حوزه است و در آن به عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت اشاره شده است، اظهار کرد: قطعا همه دستگاه ها و سازمان ها و خانواده ها باید در کنار آموزش و پرورش همکاری همه جانبه ای برای تحقق هر چه بهتر منویات این سند تحول داشته باشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد : در سال های گذشته تفاهم نامه های متعددی میان مدیریت شهری و آموزش و پرورش منعقد شده که بر اساس این تفاهم ها همکاری های بسیار ارزشمندی در حوزه آموزش های شهروندی و سایر موارد صورت گرفته است.
حسینی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 200 مدرسه از آموزش های چهره به چهره سازمان مدیریت پسماند بهره برده اند ابراز امیدواری کرد با افتتاح مرحله دوم طرح پسماند صفر در مدارس شاهد پرورش دانش آموزانی باشیم که نه تنها شهروندان قانون مداری هستند ، بلکه دیگران را در مهارت آموزی یاری می دهند و شهر را به مکانی هر چه با کیفیت تر برای زندگی تبدیل می کنند.
در این مراسم همچنین با حضور مسئولان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت پسماند از خانواده معظم دو شهید دفاع مقدس سازمان مدیریت پسماند و یک شهید مدافع حرم آموزش و پرورش تجلیل شد.