شیرازتحلیل- محمدحسین نیکوپور دیلمی را کمتر کسی است که در فضای عکاسی و مطبوعاتی شیراز نشناسد. او که نرمنرمک به دهه سوم فعالیتهای هنری و فرهنگیاش پا میگذارد حاصل تجربیات، دانستهها و نوشتههای خود را از دنیای عکاسی در کتابی با عنوان «جعبه عکاسی» جمعآوری کرده است.
جعبه عکاسی را انتشارات فرهنگستان ادب، با حمایت شهرداری شیراز و مقدمه شهردار پیشین، حیدر اسکندرپور به چاپ رسانده است و دربردارنده مقالات، یادداشتها، نقدها، جستارها، گفتوگوها و گزارشهای نیکوپور طی دو دهه گذشته است.
محمدحسین نیکوپور دارای سوابق درخشانی در حوزه عکاسی است که از جمله آنها باید به اخذ مدرک کالج بین المللی کانادا در رشته فیلمسازی، عکاسی خبری در روزنامه خبرجنوب ،عکاسی ورزشی برای روزنامه سراسری ابرار ورزشی، عکاسی خبری در خبرگزاری مهر استان فارس، شرکت در نمایشگاه گروهی جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران و نیز نمایشگاه هنرمندان شیرازی در گالری «ایوان جاواخیشویلی» دانشگاه تفلیس گرجستان اشاره کرد.
او خود، در معرفی کتابش میگوید: در گردآوری این کتاب موضوع «شاهد عینی» بودن از مهمترین اهدافی است که دنبال کردهام؛ افزون بر این، در تلاش بودهام که به عکاسی شیراز که در این سالها مهجور مانده ادای دین کنم.
این عکاس مطبوعاتی میافزاید: بیننده میتواند با نگاه و دیدگان خود در آنچه عکاس دیده سهیم شود و من نیز در کسوت روزنامهنگار بر آن بودهام که شاهد عینی رویدادهای عکاسی باشم.
در این کتاب ۶ نقد، ۲۰ مقاله، یک نقد کتاب، ۱۷ نقد پراکنده، ۲ جستار، یک سخنرانی و ۴ گفتوگو به ترتیبی که عنوان شد، منتشر شده است.
از ویژگیهای بارز کتاب طراحی جلد حرفهای و مطابق با استانداردهای کتابهایی با موضوع عکاسی است، موضوعی که کمتر این روزها به آن توجه میشود.
جدای از طراحی متناسب و زیبای جلد، مقالات، جستارها و مصاحبههای کتاب بسیار روان و خوشخوان است. دلیل این خوانایی را میتوان نثر مطبوعاتی نویسنده دانست. گرچه در دهههای اخیر از مفهوم «متن ژورنالیستی» برداشتهای غیرمنصفانهای شده، باید گفت این نوع نگارش حاصل تلاش و ممارست خبرنگاران و روزنامهنگارانی است که مخاطب خود را طیف وسیعی از مردم میدانند. از این منظر، جعبه عکاسی را میتوان به پژوهندگان، دانشجویان و هنرجویان عکاسی در تمامی ردهها تقدیم کرد.
محتوای کتاب نیز همانگونه که پیشتر اشاره شد، دربردارنده تجربیات سالها فعالیت، تحصیل و کار این عکاس مطبوعاتی است، اتفاقی که کمتر در میان روزنامهنگاران دور از پایتخت روی میدهد.
برخورداری از نمایه در پایان کتاب نیز امکان جستوجوی آسانتر مطالب را فراهم آورده است و به این کتاب شمایلی حرفهای بخشیده است.