شیراز تحلیل – اواخر سال 1394 بود که گالری تاروپود زمان به همت جمعی از هنرمندان شیرازی با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در محوطه این مرکز راهاندازی شد.
این گالری به مرور با برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی، رویدادهای فرهنگی و هنری، تبادل بینالمللی با مراکز هنری دنیا در قاموس فضاهای هنری شیراز جای ویژهای باز کرد و توانست بسیاری از هنرمندان را معرفی و استعدادهای جوان را در زمینه هنر کشف کند.
گالری تاروپود در محور عرفان همجوار باغ جهاننما، حافظیه و بوستان ملی با قرار گرفتن در محوطه سرسبز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس موجب شد بسیاری از گردشگران را به تماشای آثار فاخر هنری دعوت کند. به همین خاطر بود که هرسال به مناسبت نوروز نمایشگاه «بهار ایرانی» با به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان شیرازی گردشگران را به دیدن هنر دعوت کرد.
به گفته محمدامین دانشور، مدیر گالری تاروپود، نامهای از سوی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور دریافت کردیم که بر اساس نامه مدیرکل حقوقی، مجلس و استانها درخصوص قرارداد گالری آن را پایان یافته عنوان کرده و خواستهاند که ظرف چند روز نسبت به تخلیه تحویل اقدام شود.
وی با اشاره به پیشینه این گالری و توجهی که استاندار فارس به حمایت از حوزه فرهنگ و هنر دارد، عنوان کرد: گالری تاروپود در طول 7 سالی که فعالیت داشته تلاش کرده که در مسیر بالندگی هنر به ویژه هنرمندان جوان گام بردارد.
دانشور با یادآوری اینکه در طول دوران کرونا 22 ماه گالری تاروپود به دلیل شرایط ناچار به تعطیلی بود از فعالیت این نگارخانه در فضای مجازی نام برد و گفت: برگزاری چندین دوره نمایشگاه بهار ایرانی به مناسبت نوروز که فروردین 1401 هم دوباره به شکل حضوری برگزار شد یکی از دهها برنامهای بود که از سوی علاقهمندان هنر مورد توجه قرار گرفت.
با وجود اینکه در سالهای اخیر بسیاری از نگارخانههای دولتی از جمله نگارخانه وصال، نگارخانه حوزه هنری، نگارخانه سرو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و نگارخانه ملی در باغ ملی به دلایلی فعالیت نمیکنند بار برنامههای نمایشگاهی در شیراز بردوش گالریهای بخش خصوصی است که بسیاری از آنها در دوران کرونا از حمایتهای دولتی بهرهای نبردند و با وجود مشکلات مالی همچنان به فعالیت ادامه دادند.