شیراز تحلیل – علیرضا اسکندرپور رییس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا گفت:سهم کمربندی شیراز تنها از ایمنی و ساماندهی یک تفاهم نامه یک جانبه نباشد چرا که حفظ جان شهروندان وظیفه تمام دستگاه و مطالبه جدی نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز است موضوعی که جزء مطالبات جدی استاندار فارس نسبت به رفع معضلات و در نهایت انجام اقدامات ایمنی در مسیر همکاری چند جانبه است
او افزود:
اسخگویی به شهروندان با هدف رفع نیازها و توسعه عدالت محور شهر یکی از مولفه های اصلی برنامه ریزی شورا و کمیسیون عمران است .
اسکندری با بیان اینکه فراهم نمودن مسیرهای ایمن برای تردد های وسایل حمل و نقل در معابر شهری یکی از زیر ساخت های توسعه یافتگی در کلان شهر ها محسوب میشود افزود :فاکتوری که در کنار پرداختن به مدهای حمل ونقل عمومی مانند مترو ، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی ، مورد توجه برنامه ریزی و سیاست گذاری شورا است .
اسکندری به موضوع کهنه ایمنی کمربندی شیراز پرداخت و گفت: ایمنی در مسیر حمل و نقل کمربندی جنوبی شیراز به دلیل قرار گرفتن و شکل گیری شهرک های مسکونی متعدد در اطراف این محور و کارکرد برون شهری آن تبدیل به دغدغه شده است . دغدغه ای که به دلیل تداخل ترددهای خودروهای سنگین و سبک و ترانزیتی بودن این محور متاسفانه سوانح ترافیکی مرگبار را ایجاد می کند
ریس کمیسیون عمران شورا خاطر نشان کرد:. تا کنون طرح های کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای ایمنی این مسیر در نظر گرفته شده است اما هیچکدام نتوانسته از حجم تصادفات مرگبار این محور که در میان ساکنان شهرک های جنوبی به قتلگاه تشبیه می شود کم نماید چرا که برای ایمنی این مسیر 14 کیلومتری نیازمند پایبندی و اجرای تعهدات هستیم .
اجرای 6 تقاطع یکی از درمان ها برای علاج درد تصادفات مرگبار در این محور پرتردد بوده است موضوعی که اسکندری به آن اشاره کرد و ادامه داد : با احداث این تقاطع تداخل ترافیک عبوری و دسترسی های محلی از بین می رود برخی از این تقاطعات در سال های گذشته به بهره برداری رسیده و تقاطع غیر همسطح نواب صفوی هم با سیاست گذاری و مصوبه کمیسیون عمران دوره ششم شورا شروع بکار نموده که از شهرداری می خواهیم با افتتاح به هنگام این پروژه مطابق برنامه زمان بندی ، شیرینی این پروژه را به شهروندان فهیم شیرازی تقدیم نماید .
اسکندری تصریح کرد: عدم اجرای تقاطعات باقی مانده در تعهدات راه و شهرسازی و سایر اقدامات اصلاحی به منظور افزایش ایمنی این مسیر از سوی متولیان از سنوات گذشته تا به امروز باعث گردید اقدامات صورت گرفته نقش یک درمان نصف و نیمه را داشته باشد تا درمان قطعی!
او به انعقاد تفاهم نامه فی مابین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی بعنوان یکی از سازکارها برای ایمنی این مسیر پرداهت و گفت:.تفاهم نامه ای که بدون لحاظ کردن عمل به تعهدات متولی اصلی این مسیر پرتردد تنها تحمیل اجرای طرح های ایمنی به مدیریت شهری بوده است هر چند که احداث کمربندی شمال شرقی شیراز بعنوان راه علاج این استخوان در زخم مانده است اما تا اجرای کامل این کمربندی باید مسیر فعلی با اجرای تقاطع شهید مطهری – کمربندی (میثم) باید بصورت شفاف تعین تکلیف گردد همچنین رفع معارض رفوژ وسط کمربندی که در تفاهم نامه قبلی بر عهده اداره راه بوده است باید بصورت شفاف قید گردد .
ریس کمیسیون عمران خطاب به استاندار فارس یادآور شد:
کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه ها به شهرداری شیراز ایمن نمی شود موضوعی که در دوره های قبل شورا و شهرداری شیراز نیز بر روند اجرای تعهدات توسط راه و شهرسازی پافشاری شده است تا نمایندگان مردم به وظایف خود در مقابل افزایش ایمنی مسیر دسترسی به شهرک جنوبی از حق شهروندان کوتاه نیایند .
نامناسب بودن آسفالت در چندین نقطه از مسیر، نبود حفاظ در برخی نقاط ، وجود دوربرگردانهای خطرناک و حادثه ساز ،نبود روشنایی کافی و کاهش دید در شب ، عدم خط کشی مناسب یا وجود خط کشی های بیدوام ازجمله مشکلاتی بود که اسکندری درباره مشکلات کمربندی بهانه اشاره کرد و گفت: این موارد منجر به این می شود که سالانه جان بسیاری از شهروندان شیراز در سوانح ترافیک با خطر مرگ مواجه شود .