شیراز تحلیل – محسن رزاقی معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی شیراز در نشست خبری روز چهارشنبه 15 تیر ماه گفت:دانشکده علوم پزشکی در بعضی محور های حوزه سلامت جایگاه منطقه ای و بین المللی دارد به ویژه در رشته خدمات پیوند در سطح بین المللی و همچنین تربیت نیروی متخصص شاخص است.
.
رازقی در ارتباط با پیامد نیک کیفی سازی که در جهت گیری آموزش رخ داده چنین گفت: بدین جهت که با توجه به پتانسیل های دانشکده توجه ، تقویت و توسعه آموزش های تکمیلی (PG) توسعه عمده کیفی متوجه دانشگاه های مستقر در فارس گردید و در خود شیراز نیز با توجه به امکانات منحصر بفردش رشته های تکمیلی توسعه یافته است.
معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی گفت:از آموزش بین المللی غافل نبوده ایم و دانشجوی غیر ایرانی جذب نمودیم . شایان ذکر است با حفظ استاندار ها و ظرفیت های موجود تلاش کردیم و از محل ظرفیت های مازاد امکان ورود دانشجویان غیر ایرانی را فراهم کردیم و بیش از ۲۵۰ دانشجوی غیر ایرانی داریم که غالبا از کشورهای هند،پاکستان عراق، سوریه و بعضی کشورهای آفریقایی و اروپایی هستند.
رازقی در ارتباط با نقش آموزش در ایام پاندومی کرونا اظهار داشت:دانشگاه علوم پزشکی در کنار مسئولیت بزرگ خود که حفظ سلامت مردم است و به عنوان محور مبارزه با بیماری کرونا نهایت تلاش خود را کرد تا از آموزش مغفول نماند.همانطور که آموزش در همه ی سطوح در ایام کرونا تحت تأثیر قرار گرفت در حوزه سلامت هم تحت تاثیر مضاعف تری بود چرا که بر خلاف سایر دانشگاه های غیر پزشکی دانشکده پزشکی مسیولیت و ماموریت حفظ سلامت مردم را هم برعهده داشت.
وی در خصوص بحث جبران تاثیر کاهنده آموزش پس از وضعیت پایدار کنونی گفت:با توجه به تلاش های که در حوزه واکسن صورت گرفته و در وضعیت پایدار قرار گرفتیم به منظور جبران تاثیرات کاهنده کرونا در امر آموزش کارگروهی در مقاطع مختلف تحصیلی در کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت تشکیل دادیم که چگونه نقایص آموزشی در ایام کرونا را جبران کنیم.
رازقی در خصوص آموزش های مهارتی دانشجویان گفت: در سال 98 اولین مرکز آموزش مهارت ملی را در راستای آموزش مهارتهای حوزه سلامت در شیراز تاسیس کردیم.شایان ذکر است که در تمامی مراحل به طور ساختارمند توسط دانشکده و حوزه علوم پزشکی نظارت صورت می گیرد.
معاون آموزشی علوم پزشکی در ارتباط با تقویت زیر ساخت های آموز ش مجازی گفت:اتفاق خوب، تقویت نرم افزاری و سخت افزاری آموزش مجازی بوده است نرم افزار تخصصی داریم به نام ویانا که در کنار امکاناتی که وزارت بهداشت با سامانه کشوری نوید تامین کرد به طور کل آموزش مجازی انجام گرفت.
وی در ادامه افزود:در راستای آموزش های مجازی در ایام پاندومی کرونا دانشکده علوم پزشکی 35 عنوان آموزشی برای آموزش ترکیبی اضافه کرد و همچنین مدرسه ی تابستانی یادگیری الکترونیکی ویژه دانشجویان سراسر کشور ایجاد کرد و بیش از پنج هزار محتوای استاد ساخته را ایجاد کرده است . سامانه موک کشوری سامانه آموزش انلاین به همه ی دانشجویان علوم پزشکی کشور است که بخش زیاد محتوای الکترونیکی این سامانه مربوط به دانشکده علوم پزشکی شیراز است.
رازقی با اشاره به اهداف آتی در امر آموزش دانشکده علوم پزشکی شیراز گفت: به منظور رفع کمبودهای آموزش در ایام کرونا به تدوین برنامه های پرداخته ایم که در دو محور اصلی برنامه محوری ، کیفیت سازی آموزشی و توسعه استفاده از تکنولوژی است.
رازقی افزود: بحث شبیه سازها در آموزش علوم پزشکی است که از محورهای مهم آموزشی محسوب می شود پیگیری می کنیم در شیراز با استفاده از شبیه سازی ها به دانشجویان کمک شود پیش از ورود به عرصه.
سراجی مدیر داخلی معاونت آموزش دانشکده علوم پزشکی که در این جلسه حضور داشت گفت: واکسناسیون حوزه علوم پزشکی شیراز هر سه دوز انجام شده و بالای نود درصد واکسناسیون این حوزه پوشش داده شده است شایان ذکر است که دانشکده علوم پزشکی شیراز نسبت به سایر دانشگاه ها در این امر برتری داشته است.
معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی شیراز با توجه به نوع نگاه جامعه به دانشگاه و اعضا هیئت علمی گفت: نوع نگاه جامعه به نقش دانشگاه اعضا هیئت علمی در فرآیند توسعه کشور نیاز به اصلاح دارد. متاسفانه آن نگاهی که به نقش اعضای هیئت علمی در فرآیند توسعه باید باشد وجود ندارد قوانینی تدوین شده که از نظر ما قوانین ضد انگیزه برای اساتید است.
او افزود: گلایه ای داریم از این جهت که قوانینی تصویب می شود و آن قوانین انگیزه اساتید را سلب می کند. بحث تعیین سقف پرداختی حقوق و پلکان هایی که انگیزه مشارکت اساتید را در حوزه های آموزشی و علمی کم کرده است.تقاضا داریم در سطوح تصمیم گیری کلانی مملکت به این نکته توجه شود تا خدای ناکرده تبدیل به معضل نشود چرا که استاد باید انگیزه داشته باشد.
خبرنگار: نگار حاجی احمدی