شیراز تحلیل – مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان نظام مهندسی،نقشههای مقامسازی ارائه شده از طرف مالک هتل آسمان مورد تأیید قرار نگرفت و این نقشهها تا این مرحله به منزله مقامسازی نهایی قابل قبول نیست.
امیر حسین جمشیدی اظهار کرد: یکی از دغدغهها و مباحث ما در رابطه با هتل نیمه کاره آسمان این بود که این هتل پس از آتشسوزی سال ۹۸، ایمنی سازهای را از دست داده و نیاز به مقامسازی دارد؛ لذا کارگروه ویژه برای پیگیری این موضوع تشکیل و مقرر شد این هتل شرایط لازم را برای مقامسازی فراهم کند.
مدیرکل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس ادامه داد: مالک بدون هماهنگی با سازمان نظام مهندسی و شهرداری اقدام به انجام مقامسازی کرده بود؛ بنابراین در چند ماه اخیر جلسات متعددی برگزار و مالک ملزم شد که نقشههای مقاوم سازی را برای تأیید به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد.
جمشیدی با بیان اینکه نقشههای مقاوم سازی ارائه شده از طرف مالک هتل آسمان مورد تأیید قرار نگرفته است، گفت: طبق گزارش سازمان مهندسی نقشههای ایمنسازی و مقاومسازی این هتل مورد تأیید قرار نگرفته است و این نقشهها تا این مرحله به منزله مقاوم سازی نهایی قابل قبول نیست.
مدیرکل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس اظهار داشت: تا زمانی که مقاومت ساختمان تأیید نشود از ادامه یافتن روند عملیات ساخت این هتل جلوگیری خواهد شد.
وی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با شناسایی ساختمانهای ناایمن در شیراز گفت: کارگروهی با عنوان کارگروه «شناسایی و پایش ساختمانهای ناایمن» تشکیل و اقداماتی در سه مرحله برای این کارگروه تعریف شده است؛ در مرحله نخست بایستی بحث شناسایی ساختمانهای ناایمن دنبال شود.
جمشیدی با بیان اینکه بحث پایش ساختمانهای ناایمن در مرحله شناسایی قرار دارد، گفت: مرحله شناسایی که قرار بوده تا پایان مهرماه به نتیجه برسد هنوز به صورت کامل به اتمام نرسیده است.
وی هدف از تشکیل کارگروه پایش ساختمانهای ناایمن را شناسایی ساختمانهای ناایمن، پرخطر و ناپایدار در برابر آتش سوزی، زلزله و فرونشست و همچنین اتخاذ راهکارهای قانونی در رفع خطر و پایدارسازی ساختمان های شناسایی شده؛ عنوان کرد و گفت: بخشی از این کار برعهده سازمان آتشنشانی است و بخشی هم وظیفه شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.
جمشیدی اظهار داشت: سازمان آتشنشانی کار شناسایی ساختمانها را به پایان رسانده و قرار است اطلاعات و گزارش در این زمینه را تا هفته آینده ارائه کند؛ شهرداری و نظام مهندسی هم هنوز در حال شناسایی هستند و اطلاعات تکمیل شده هنوز ارائه نشده است.
وی به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم پس از شناسایی ساختمانهای ناایمن و پرخطر، شهرداری مکلف است در خصوص استفاده و بهرهبرداری از ساختمان ناایمن هشدارهای لازم را بهصورت رسمی و با تعیین مهلت مقرر برای رفع خطر به مالک ابلاغ کند.
این مقام مسئول اظهار داشت: در مرحله سوم هم مالک یا شهرداری باید اقدام به مقاومسازی ساختمان کند؛ در حقیقت پس از پایان مهلت تعیینشده و عدم اقدام مالک به رفع خطر، شهرداری باید با هماهنگی مراجع قضائی برای جلوگیری از فعالیت و بهرهبرداری از این قبیل ساختمانها اقدام کند. همچنین شهرداری باید اقدامات مربوط به مقاوم سازی این ساختمانها را انجام دهد و در نهایت هزینه صرف شده را از مالک دریافت کند.
وی عنوان کرد: این قوانین مربوط به ساختمانهای قدیمی است؛ در خصوص ساختمانهای جدید که در حال ساخت هستند نیز میتوان گفت که در اکثر این ساختمانها نکات مربوط به ایمنی سازهای رعایت میشود. در واقع در ساختمانهای جدید به دلیل انجام نظارت و نقشه محاسباتی دقیقی که تهیه میشود کمتر شاهد ناپایداری سازهای هستیم.
مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در خصوص سخنان فرماندار شیراز که به شناسایی ۱۰۰۰ سازه ناایمن در شیراز اشاره کرده است، گفت: شهرداری اخیرأ آماری ارائه کرده و تمام ساختمانهای که هنوز پایان کارشان صادر نشده را در این آمار آورده است؛ اما از نظر ما همه ساختمانهایی که پایان کار ندارند ناایمن نیستند و باید این شناسایی به صورت دقیقتری انجام شود.