شیراز تحلیل – در حالی که گمانه زنی ها و احتمالات بر حذف دوچرخه های بیدود از مدل حمل ونقل در کلانشهر شیراز بود امروز در هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر شیراز مصوبه ای در خصوص دوچرخههای اشتراکی هوشمند با نام تجاری بیدود صورت گرفت.
بر اساس این مصوبه اعطای مجوز به شهرداری جهت واگذاری تهیه و تأمین دوچرخههای هوشمند اشتراکی نسل 4 به شرکت پاک چرخ ایرانیان به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره به بند 2 اصلاحی و پنج تبصره به بند 3 الحاق شد.
به موجب آن تعداد کاربران دوچرخههای هوشمند اشتراکی بیدود از 75 هزار کاربر به 175 هزار کاربر افزایش یافت و مبلغ ودیعه ( ده میلیاردو پانصد میلیون تومان) می باشد که توسط شهرداری شیراز بابت هزینه استفاده کنندگان با اخذ ضمانت بانکی معادل مبلغ تودیع می گردد.
همچنین در خصوص مبلغ ودیعه دریافت شده از کلیه کاربران فعلی، شرکت طرف قرارداد ( پاک چرخ ایرانیان) میبایست نسبت به عودت کل مبلغ دریافتی به کیف پول کاربران اقدام گردد.
نرخ کرایه سفرها با دوچرخههای هوشمند بیدود به مدت 30 دقیقه 000/20 ریال در محدوده قرمز ترافیکی مشروط به استفاده از دوچرخه که ابتدا و انتهای آن در محدوده باشد و مبلغ 000/35 ریال برای سایر مناطق شهری و به منظور تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری برای محدوده قرمز ترافیکی 88000 ریال و برای سایر مناطق شهری 73000 ریال به ازای هر سفر، یارانه سفر از سوی شهرداری تخصیص یابد.
شایان ذکر است این نرخ تا پایان قرار داد ثابت بوده و شامل افزایش نمی گردد.
پیش تر ، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز علت توقف پروژه دوچرخههای اشتراکی در این کلانشهر را، انجام نشدن کامل تعهدات شرکت پیمانکار طرف قرارداد اعلام کرده بود.
شرکت «پاک چرخ ایرانیان»، در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، با بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک آغاز کرد.