اختصاصی شیراز تحلیل _ بعد از سال ها گمانه زنی درباره اجرایی شدن خطوط تراموا در شیراز؛ از قول شهردار شورای چهارم، علیرضا پاکفطرت مبنی بر احداث 100 کیلومتر خط تراموا، تا پرونده ویژه هفته نامه شهرراز مربوط به شهرداری در زمان شورای پنجم با عنوان «تراموا میآید» و ادامه آن تا قرارداد سرمایه گذاری حیدر اسکندرپور در روز شیراز برای اجرای تراموا به عنوان اولین شهر ایران و قول کلنگ زنی در 3 فاز تا پایان سال 1399 این بحث مُد حمل و نقلی بسیار داغ بود. اما این اقدامات نیز شیراز را مسافر قطار توسعه نکرد.
در روزهایی که ترافیک شیراز گاهی در خیابان های مرکزی شهر قفل می شود و محمد حسن اسدی شهردار جدید در مصاحبه اختصاصی با شیراز تحلیل از باز طراحی و الگوی جدید حمل و نقل سخن به میان می آورد، حتما باید از تراموا و ادامه این اقدامات در شورای ششم سخن گفت.
علی اکبر سلطانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک و عمران شورای شهر شیراز در گفتگوی اختصاصی با شیراز تحلیل گفت: موضوع حمل و نقل برای شورا و شهرداری مساله مهمی است. اجرای طرح تراموا در حال انجام مراحل اولیه خود است، در تدوین طرح جامعه حمل و نقل و ترافیک شهری زیرساختها به طور کامل باید تعریف شود؛ به عنوان مثال چه میزان اتوبوس تاکسی و حمل و نقل ریلی شهری برای شیراز پس از حضور تراموا در این شهر مورد نیاز است.
او در ادامه می گوید در طرح جامع حمل و نقل شهری سه مرحله تائیدیه توسط وزارت کشور باید صورت گیرد که در حال حاضر مرحله اول آن صورت گرفته و سایر مراحل تا پایان پاییز سال جاری به تایید نهایی خواهد رسید.
سلطانی میگوید پس از آن وارد بحث مصوبه ضابطه 777 در خصوص ریل های حمل و نقل شهری و عمومی خواهیم شد و برمبنای آن برنامه ریزی خواهیم کرد.
سلطانی با اشاره به اظهارات مختلف در حوزه حمل و نقل، تقاطعهای غیر همسطح یا روشهای مختلف اجرای حمل و نقل از جمله تراموا گفت: به این منظور کار باید به طور تخصصی انجام پذیرد؛ لذا توسط دانشگاه علم و صنعت تهران در حال انجام مراحل کارشناسی است و روند مطالعات به خوبی پیش میرود. پس از تایید اظهار نظر از وزارت کشور در باره مُدهای مختلف حمل و نقل از جمله تراموا، بی آر تی و اتوبوس صورت خواهد گرفت.
بنا به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر شیراز حساسیت لازم در مطالعات و اجرای صحیح در انجام پروژه تراموا لحاظ خواهد شد.
سلطانی با اشاره به این مطلب که طرح جامع حمل و نقل از سال 93 شروع شده است بیان کرد: مدتها زمزمه راه اندازی تراموا در شهر مطرح بود و توسط دانشگاه شیراز قراردادی منعقد شد.
اهمیت این طرح به عنوان زیربنای کار حمل و نقل تسهیل گر و کمک کننده است که متاسفانه در سنوات گذشته نیمه کاره رها شد. مطالعات تخصصی تر اجرای تراموا در شواری ششم شهر مورد توجه قرار گرفته است.
علی اکبر سلطانی کلان شهر شیراز و شورای اسلامی شهر را در ورود به اجرای این پروژه توانمند میداند و بر پیگیری جد تا حصول نتیجه نهایی تاکید می کند.
سلطانی در پایان گفت و گوی خود با خبرنگار شیراز تحلیل در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس های خریداری شده گفت: ۷۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل عمومی در سال جاری خریداری شده است که از این تعداد تنها ۷ دستگاه آن وارد مدار نشده و در مرحله شماره گذاری است.
او تاکید کرد که به زودی و پس از طی کردن مراحل الصاق پلاک، هفت دستگاه باقی مانده در مسیر حمل و نقل قرار خواهد گرفت.