شیراز تحلیل – مرکز ملی فضای مجازی در این گزارش سهم اینستاگرام از اقتصاددیجیتال را حداکثر ۷.۳ درصد برآورد کرده که به گفته این مرکز نیمی از آن سهم فروش ترافیک اینستاگرام توسط اپراتورهاست.
به گزارش فردای اقتصاد – در حالی که پیش از این برخی آمارها حاکی از خسارت ۸۰ هزارمیلیاردتومانی فیلترینگ اینستاگرام در طی یک ماه بود مرکز ملی فضای مجازی در گزارش جدیدی بازار اینستاگرام در یک سال را ۷۰ هزارمیلیارد تومان برآورد کرده است.
مرکز ملی فضای مجازی در این گزارش سهم اینستاگرام از اقتصاددیجیتال را حداکثر ۷.۳ درصد برآورد کرده که به گفته این مرکز نیمی از آن سهم فروش ترافیک اینستاگرام توسط اپراتورهاست.
اول آبان معاون وزیر صمت گفته بود که سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد اقتصاد دیجیتال ایران است.
فردای اقتصاد – مرکز ملی فضای مجازی حجم بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال ( شامل خدمات تبلیغاتی، پشتیبانی، لجستیک و …) را ۱۵ هزارمیلیارد تومان و برآورد حجم بازار اقتصاد دیجیتال شده ( فروش البسه ، آرایشی و بهداشتی و …) را ۲۵ هزارمیلیارد تومان در سال برآورد کرده است.
این گزارش مرکز ملی مجازی نتیجه کرده که تنها ۶.۴ درصد شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح میدهند.
در این گزارش همچنین آمار جدیدی در مورد پیامرسانها و پلتفرمهای داخلی ارایه شده و بر این اساس گفته شده که ۶۰ درصد کسب و کارهای خرد در پلتفرمهای داخلی مشغول به فعالیتند.
تعداد کاربران شبکه های اجتماعی بومی در این گزارش ۲۳ میلیون نفر عنوان شده است.
کم اثر سازی فیلترینگ اینستاگرام با آمار؟
آمارهای اعلام شده از سوی مرکز ملی فضای تفاوت آشکاری با آمارهایی دارد که اخیرا کارشناسان یا مراجع مستقل اعلام کردهاند.
بنیانگذار پادرو 5 آبان گفته بود: در ایران حدود 45 میلیون کاربر و 600 هزار فروشگاه فعال روی اینستاگرام داریم اگر هرکدام از این فروشگاهها روزانه به طور متوسط ۱.۱ سفارش داشته داشته باشند برآورد ارزش هر سفارش بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارتومان است ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان فروش بر این بستر اتفاق میافتد.
مقامات دولتی در هفتههای اخیر تلاش زیادی برای کم اثر نشان دادن فیلترینگ اینستاگرام بر کسب وکارهای دیجیتال انجام دادهاند و در برخی موارد خود استفاده کنندگان از اینستاگرام برای فعالیتهای اقتصادی را مقصر دانستهاند. از جمله مدیرعامل شرکت پست خطاب به فعالان اینستاگرامی گفت: خودتان باید به فکر می بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی کردید.
کارشناسان معتقدند قبل از تشویق کسب وکارها به مهاجرت به پلتفرمهای داخلی باید کاربران از این شبکهها استفاده کنند.
با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از فیلترینگ اینستاگرام اظهار نظر مقامات رسمی حاکی از ادامه فیلترینگ این شبکه اجتماعی پرکاربر است. برخی از گزارشها حاکی از خسارت روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان بابت اختلالات و فیلترینگ به فضای کسب و کار است.