شیراز تحلیل – از جمله خدمات خدمات پنهان شهرداری،پرداخت 7 میلیارد تومان یارانه در حوزه حمل و نقل و ترافیک می باشد.
اتوبوس های شهری یکی از ارزان ترین و کاربردی ترین وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری هستند اما به نظر خیلی از شهروندان حال خوشی ندارند. اما در بسیاری خبرها از اورهال کردن ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی و تاکسی رانی شنیده می شود که بخشی از این ناوگان شهری را در بر می گیرد. حتی خبرهایی از خریداری و اضافه شدن چندین دستگاه دیگر به اتوبوسرانی شیراز شنیده می شود و ظاهرا حل ناوگان اتوبوسرانی شهری کلان شهر شیراز درحال خوش شدن است.
به گزارش پایگاه خبری شیراز تحلیل،امصطفی کیانی رحیمی نائب رئیس کمیته حمل ونقل ترافیک و عضو شورای اسلامی شهر شیراز درگفتگو با خبرنگار شیراز تحلیل در تشریح آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در بزرگترین ناوگان لاستیگی قریب 750 دستگاه اتوبوس فعال وجود داردکه از این تعداد 30 دستگاه پشتیبان می باشد.
کیانی رحیمی به ضرورت و اهمیت توجه به معقوله حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اظهار داشت توسعه ،بهسازی و نوسازی شبکه ناوگان حمل و نقل عمومی همواره مورد توجه مدیریت شهری است و ایجاد زیرساخت های لازم به این موضوع نقش بسزایی در کاهش معضلات و مشکلات ترافیکی دارد.
و امیدواریم که با نوسازی و توسعه ناوگان و ارتقای کیفیت حمل و نقل ، خدمات به بهترین نحو به شهروندان ارائه شود.
کیانی اظهار داشت در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی سال های زیادی بود که برای کلانشهر شیراز اتوبوس خریداری نشده بود خوشبختانه طی یک سال گذشته به منظور بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، 147 دستگاه سهم شهرداری شیراز خریداری شده و از آن تعداد 74 دستگاه به ناوگان اتوبوس رانی شیراز واگذار شده که24 دستگاه وارد خط و فعال می باشند، مابقی اتوبوس ها نیز تا پایان سال جاری به ناوگان افزوده خواهد شد.
شایان ذکر است در راستای بهسازی ناوگان تا کنون پنجاه دستگاه به طور کامل بهسازی صورت گرفته است و با توجه به اینکه حدود 50 درصد از ناوگان فرسوده است و نیاز به نوسازی و بهسازی دارد،امید است تا پایان دوره ششم شورا این میزان را به مرحله اجرای نوسازی برسانیم..
این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین عمر ناوگان 8 سال می باشد گفته است با بازسازی و بهسازی ناوگان اتوبوس های شهری معدل سن ناوگان را افزایش می دهیم.
وی خاطر نشان کرد استان فارس و شهر شیراز دارای جوان ترین ناوگان در سطح کشور است.
در میان اندک اخباری که از حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری منتشر می شود بیان اخباری از سوی عضو شورای شهر و نائب رئیس کمیته حمل و نقل ترافیک شورای شهر توجهات را جلب می کند؛او بیان داشت 80 درصد هزینه های سفر شهروندان بر دوش شهرداری است و این هزینه قابل توجه ای در این زمینه می باشد که کمتر کسی از ارائه این خدمت شهرداری اطلاع دارد.
مصطفی کیانی رحیمی گفت؛ در گذشته دولت هزینه های اتوبوسرانی را بر اساس نرخ محاسبه شده پرداخت می کرد اما از سال 92 تا کنون هیچ وجهی بابت سهم خود پرداخت نکرده از این رو شهرداری شیراز پای کار آمده و از عواید و دریافت عوارض 80درصد هزینه های سفر شهروندان به طور مستقیم پرداخت می نماید.
شایان ذکر است که علاوه بر آن سایر هزینه های جانبی در ارتباط با نگهداری ،تعمیرات،یارانه راننده ، بیمه فیزیکی ناوگان و همچنین هزینه راهورا را به روز تامین می نماید.
از جمله خدمات پنهان شهرداری 7 میلیارد تومان یارانه اتوبوس،مینی بوس و یارانه کمبود مسافر به طور جداگانه پرداخت می شود.
او تصریح کرد ناوگان اتوبوسرانی طی 9 ماهه گذشته قریب 70 میلیلون نفر مسافر جابجا نموده و به طور متوسط روزانه 350 هزار نفر را جابجا می کند.
کیانی در خصوی ناوگان تاکسی بیان داشت 10 هزار ناوگان تاکسی شامل تاکسی های گردشگری خطی ،فرودگاهی ترمینال و بی سیم در کلان شهر شیراز داریم.
و قریب 75 درصد از ناوگان تاکسیرانی فرسوده می باشد.
در راستای بهینه سازی ناوگان تاکسیرانی از سری اقداماتی که رضایتمندی برای ناوگان ایجاد کرده این است مصوبه ای داشته ایم که بر اساسا آن پنچاه درصد هزینه تعویض خودرو تاکسی را شهرداری پذیرفته است و همچنین نیز تفاهم نامه ای با اداره کل کمیته امداد استان منعقد شده که پنجاه درصد دوم در خصوص هزینه تعویض را نیز این سازمان متقبل شده است.
این عضو شورا تصریح کرد به منظور افزایش کارایی،بهره وری و بهبود وضع اتوبوسرانی و انتقال مسافر در داخل و حومه شهر ها و همچنین به جهت جلوگیری از شکل گرفتن بازارسیاه نقل وانتقال ،آئین نامه و دستورالعمل جدید مصوب گردیده که بهره برداران و دارندگان اتوبوس بر اساس نظارت دقیق سازمان نقل و انتقال را انجام خواهند داد.
بنا به گفته او، در حال حاضر 12 جایگاه سوخت فعال در سطح شهر داریم او نوید بهره برداری از جایگاه سوخت رسانی در منطقه محروم واقع در انتهای بلوار نصر تا پایان ماه جاری را داده است.
کیانی اظهار داشت در راستای صیانت از محیط زیست تعداد 6 مرکز فعال معاینه فنی ثابت نظارت می کند و در طی 9 ماهه گذشته سال جاری بیش از 212 هزار سرویس به خودروها ارائه داده است.
کیانی در ادامه افزود:در ارتباط با بحث نوسازی ناوگان تاکسی با دو چالش تامین خورد و منابع روبه ررو هستیم لذا در یک ماهه اخیر اقدام به ایجاد یک تفاهم نامه با اداره کل کمیته امداد کرده ایم که بر اساسا آن تعهد نموده است 1500 دستگاه تاکسی برای شیراز تامین نماید با تسهیلات 4 درصد.
او از دیگر اتفاقات خود در این راستا این گونه خبر داده است که از محل فعالیت تاکسی های اینترتی مبلغی به حساب شهرداری واریز می شود که مغفول مانده باود در این راستا مصوب شد این هزینه صرف سلامت محیط زیست و آموزش و نوسازی ناوگان می شود.
وی در ادامه افزود با توجه به اینکه امروزه از تکنولوژی روز دنیا و ابزار های هوشمند برای کنترل و نظارت در امر حمل و نقل عمومی استفاده می شود امروز با به روز کردن مجموعه ها و بهینه کردن بهروری ها شاهد دو اتفاق مهم هستیم یکی نوسازی برای ناوگان و دیگری هوشمند سازی بدان منظور که چگونه سرویس دهی صورت پذیرد با کمترین استهلاک .
کیانی بیان داشت تمامی تلاش بر این است که مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بروند چرا که توسعه پایدار در بستر توسعه نوین و بهینه حمل ونقل است.
او درخصوص هوشمند سازی حوزه تاکسرانی بیان کرد: به چهار بخش ساماندهی خدماتی،سامانه های نظارتی،پرداخت الکترونیک و حمل و نقل عمومی در هوشمند سازی مد نظر قرار دارد.
مصوبات این طرح مربوط به 12 سال پیش بوده که خوشبختانه امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم و شایان ذکر است که بخش اعظم از این اقدامات طی سال و ماه های گذشته توسط کمیسیون هوشمند سازی شورای اسلامی شهر شیراز انجام شده اما به علت وسعت کار و ضرورت به روز بودن بخش دیگری از اقدامات باقی ماند ، در حال حاضر به سمت مرحله اجرا در این حوزه رسیده ایم.
این عضو شورا از مزایای طرح کیو آر کد( QR Code)دار شدن ناوگان تاکسی این گونه گفته است که: این کد ها روش های پرداخت تازه های در تاکسی ها پدید می آورد که مسافر و راننده را از رد و بدل شدن پول خرد آسوده می کند.
او همچنین افزود بر اساس این طرح علاوه بر راننده هر مسافر یک کد جداگانه دارد که این امر از جهات مختلفت امنیت ،کیفیت و مرغوبیت در غالب این طرح هوشمند سازی را به نمایش می گذارد.
او معتقد است این موضوع بخشی از پازل بزرگ هوشمند سازی حمل و نقل شهر شیراز است.
کیانی همچنین به استقرار کردن اتوبوس های برقی اشاره نمود و تصریح کرد در این راستا با چند خودرو ساز صحبت کرده ایم اما تا بدین لحظه به نتیجه مطلوبی دست نیافته ایم با این حال اگرشرکتی ظرفیت واقعی تولید و توان کار را داشته باشد آمادگی کامل را داریم.
کیانی افزود امیدواری زیادی در خصوص اتوبوس های برقی وجود دارد.