سرویس اقتصادی شیراز تحلیل – امید ماهرانی رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس، در پاسخ به سوال خبرنگار شیراز تحلیل درباره اینکه نیاز امروز کسب کارهای استان فارس را چه چیز می داند گفته است: دانش در این زمینه یک موضوع حائز اهمیت است. نداشتن دانش و تخصص کافی به هیچ وجه شرایط موفقیت را فراهم نمی کند متاسفانه در مقام مقایسه کمیسیون کسب و کار اتاق فارس نسبت به استان های دیگر عقب است و دلیل آن تنها نداشتن دانش و تخصص کافی است.
نظر او را در حوزه تجاری سازی ایده ها و میزان موفقیت آن را خواستار شدیم او مهم ترین موانع تجاری سازی را فقدان امکانات مالی جهت پشتیبانی می داند و اظهار کرد دیده تجاری سازی شرکت های دانش بنیان بسیار ضعیف است در صورتی که بخواهند جهت رونق کسب و کار و تجاری سازی از خدمات ، منابع و تجهیرات سایز شرکت ها استفاده کنند سرمایه مورد نیاز را دارا نیستند و حمایت مالی نمی شوند .متاسفانه این ضعف بزرگ در استان وجود دارد.
بررسی ها نشان داده که بهبود محیط کسب و کار یکی از وظایف مشترک همه کمیسیون های تخصصی اتاق است و هر کمیسیون با تمرکز بر مولفه های کسب و کار ضمن شناسایی موانع، راهکارهای اجرایی را برای حل آن را به اتاق ارایه می دهد از رئیس کمیسیون کسب و کار و دانش بنیاد اتاق بازرگانی شیراز در خصوص عمکرد کمیسیون سوال کردیم او چنین پاسخ داده که: اتاق حرکت خوبی را شروع کرده، در واقع تعاملات خوبی که با پارک علم و فن آوری و شرکت پردیس دانش بنیان و شرکت شهرک های صنعتی داشته ایم از سری اهداف مهم ما در بهبود محیط کسب و کار و دانش بنیان بوده است اما با شاخص های اصلی و اهداف اصلی هنوز فاصله داریم.
در ادامه گفتگو خبرنگار ما اینگونه سوال خود را مطرح نمود؛ کشور ما سال ها است در تنگنای تحریم ابر قدرت ها از هر سو تحت فشار است و بالطبع فضای کسب و کار بیش از همه از این ماجرا لطمه می بیند و بهتر است. گفته شود دیده است، جا دارد ترفندهائی اندیشیده شود تا بتوان بهترین استراتژیها را تدوین و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود حالا در شرایط کنونی شما با توجه به رزومه کاری در حوزه بین الملل ضعف اصلی کسب و کارها در این زمینه به ویژه در استان چه می دانید و چه راهکار یا پیشنهادی دارید؟
ضعف اصلی به دولت و عدم حمایت آن از شرکت های دانش بنیان برای حضور در عرصه بین الملل بر می گردد. عدم وجود دیدگاه و برنامه ریزی به جهت بهبود فضای کسب و کار و قرار ندادن امکانات و شرایط از طریق نهادها و موسسات به جهت آشنایی و کسب ایده از بازارهای بین الملل تمامی این موارد موانع و ضعف هایی است که سد ما بوده و همچنان هست.
او عملکرد مثبت و قابل پیشرفت را در تسهیل شرایط از طرف دولت و لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری و توجه بیشتر به کسب و کارها و دانش بنیان ها در حوزه بازار بین الملل می داند.
ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه گفت بر اساس قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، دولت بستهای جامع حمایتی شامل ۱۱۰ خدمت و حمایت تدارک دیده است که اتاق بر اساس آن مشکلات را شناسایی نمود به عنوان مثال در حوزه تامین اجتماعی تناقضاتی با مصوبات وجود داشت که پس از تعامل با رئیس سازمان مربوطه بسیاری از مشکلات در حوزه مالیات، دفاتر، تسهیلات سربازی و… مرتفع شد.
6 نهاد در استان است که باید حمایت های فراهم شده در سایه قانون مزبور همکاری کنند ولی متاسفانه علی رغم آنکه خود را مسئول و بانی می دانند هیچ گونه همکاری وحمایتی را اعمال ننموده اند.
بیشتر شرکتهای دانش بنیان علاقهمند به جذب نیروی بازاریاب نیستند، این شرکتها بیشتر تمرکز و ذهن خود را درگیر مسائل فنی میکنند به طوری که دائما مراقب هزینههای خود بوده و ترجیح میدهند بودجه شرکت را صرف حل مشکلات فنی نموده و محصولات خود را توسعه و گسترش دهند.
در این باره و در خصوص مشکل اصلی شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوآور در بازاریابی و معرفی خود به صنعت مشتریان پرسیدم او نداشتن پرسنل متخصص، به ویژه پرسنل مورد استفاده برای فروش و ترفیع محصولات نوآوری با داشتن دانش فنی خوب و همچنین ضعف در تعامل بین دانشگاه و صنعت به جهت گسترش در فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های نو و پیشرفته که پل ارتباطی برای توسعه اقتصاد دانش محور در جامعه باشد دانست.