شیراز تحلیل – لارستان، به دلیل موقعیت استراتژیک خود یعنی نقطه اتصال چند بندر مهم جنوب کشور، میتواند نقش مهمی در توسعه مناسبات سیاسی-اقتصادی کشورمان ایفا کند.
به گزارش شیراز تحلیل،ویژگی منحصر به فرد هر شهر بندری، عملکرد آن به عنوان مبادله محصولات تولیدی بین خشکی و دریا است. شناخت خطوط ارتباطی مابین این دو و نیز نقش بندر در توسعه و تحول شهر که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است می تواند بسیار مهم باشد.
لارستان از گذشتهای دور به جهت همجواری با بنادر مهم جنوب کشور و همچنین اتصال شمال و جنوب کشور، همواره مورد توجه سیاسیون و اقتصاددانان و بازرگانان بوده و همه این ادعاها به گواره اسناد تاریخی قابل اثبات است.
در عصر حاضر هر چند لارستان به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال و ورود کالاها تبدیل شده اما شوربختانه آنچنان که باید و شاید به این خطه مهم و اثرگذار نگاه و توجه نشده است.
با نگاهی گذرا بر نقشه جغرافیای سیاسی ایران، متوجه میشویم که بنادر مهم جنوب کشور شامل بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، بندر چارک، عسلویه، جزایر قشم و کیش به لارستان متصل هستند.
فاصله لار تا بندرعباس 245 کیلومتر
فاصله لار تا بندرلنگه 295 کیلومتر
فاصله لار بندرخمیر 207 کیلومتر
فاصله لار تا بندرچارک 200 کیلومتر
فاصله لار تا عسلویه 248 کیلومتر
فاصله لار تا قشم 256 کیلومتر
فاصله لار تا کیش
همه این بنادر و جزائر دارای قابلیتهای تجاری و بازرگانی، توریستی و گردشگری، سیاسی و نظامی و غیره هستند که بهرهگیری از هریک از این موارد میتواند تأثیر بسزایی در رشد و توسعه لارستان داشته باشد.
متأسفانه برخلاف گذشته و به مرور زمان، بدلیل غفلتهای صورت گرفته، به جهت عدم شناخت ظرفیت استراتژیک لارستان و نبود برنامهریزی در سرمایهگذاریهای مناسب، بیتوجهی مسئولان و غیره باعث شده تا به تدریج از جایگاه خطه پرافتخار لارستان کاسته شود.
در حال حاضر در ابعاد گوناگون عقبماندگیهای اساسی وجود دارد که جبران آن نیازمند همت بلند مسئولان ملی، استانی و منطقهای و حتی مردم است.
در بُعد ارتباطی، به راههای زمینی ارتباطی لارستان با بنادر جنوب کشور کمترین توجه شده و بلعکس تردد و ترافیک زیادی در محورهای مواصلاتی، شاهد هستیم که اغلب این راهها تک بانده، باریک، خطرناک و حادثهآفرین هستند. با وجود آنکه مسیرهای منتهی به بنادر به دلیل اهمیت تجاری و گردشگری در زمره شلوغترین جادههای کشور محسوب میشود، اما به دلائل نامعلوم و صدالبته قابل تأمل، کمترین توجه به آنها حداقل در خطه لارستان شده است.
از طرفی، جایگاه شاخص لارستان در استان فارس به دلیل نزدیکترین شهرستان به دریا، نیاز است تا مدیران ارشد استان فارس از این موقعیت در راستای توسعه اقتصادی بهره ببرند.
لارستان، به جهت نزدیکی به بنادر میتواند در زمینه لجیستکی و پشتیبانی مورد توجه مسئولان ارشد کشوری باشد و با ایجاد بندر خشک و همچنین تسهیل و تسریع در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، گام بلندی در محرومیتزدایی و از آن مهمتر اشتغالزایی بردارند.
متأسفانه برخلاف واقعیت که همان نزدیکی لارستان به دریاست، با توجه به خشکی منطقه و همچنین توسعه صنایع صنعتی در آینده، هیچ طرح و برنامهای برای انتقال آب از خلیج فارس و دریا به لارستان ترسیم نشده است.
به لحاظ نظامی و پدافندی نیز موقعیت لارستان خاص و حساس است و به نظر میرسد که نیروهای نظامی اعم از سپاه و ارتش میتوانند با استقرار یگانهای خود اعم از دریایی، هوایی، زمینی و غیره، با توجه به اینکه لارستان بعنوان کوتاهترین و بعبارتی نقطه تلاقی بنادر جنوب ایران به مرکز کشور محسوب میشود، از این خطه بهترین بهرهها را ببرند.
سال 1402 توسط رهبر معظم انقلاب با شعار «رشد تولید و کاهش تورم» مزین شده است. شاید بتوان با اتکاء به جایگاه منحصربفرد لارستان و عنایت مدیران دولتی در سطوح مختلف، برنامهریزان و تصمیمگیران، سرمایهگذاران بخش خصوصی و خصولتی بتوان با بهرهوری مؤثر از پتانسیلهای خفته خطه لارستان که شاید بسیاری از مناطق باید هزاران میلیارد سرمایهگذاری کنند تا ذرهای به آن دست یابند، گامی در راستای تحقق شعار سال برداشت.