شیراز تحلیل – در پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز که برگرفته از لیست منتصب به اصولگرا و با شعار انقلابی است تصمیمی گرفته شده که بعد از گذشت یک روز همچنان شهروندان کلان شهر شیراز با جمعیت نزدیک به دو میلیون نفر انگشت به دهان مانده باشند.
روز گذشته یکی از موارد دستور کار صحن علنی شورا افزایش نرخ کرایه ناوگان تاکسی بود که بر این اساس سازمان حملونقل شهرداری شیراز خواهان افزایش نرخ کرایه با توجه به تغییر قیمتها، تورم و در نظر گرفتن هزینه رانندگان شد.
با همین توجیه و به بهانه حمایت از رانندگان در یک تصمیم انقلابی افزایش کرایه در کورس نخست ۳۵۰۰ یعنی ۷۵درصد رشد و از کورس دوم به بعد ۲۵۰۰ تومان یعنی ۶۷درصد رشد را تجربه کرده و نرخ تاکسیهای فرودگاه و بیسیم نیز ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. آنهم در شرایطی که ۲۱ فرودین ماه سال جاری شاهد افزایش نرخ ۳۰درصدی کرایه اتوبوسها و مینیبوس بودیم.
اتوبوسهایی که بیشترین ترکش را از کرونا به دلیل تعطیلی چندین بار ناوگان متحمل شدند و هزار راننده اتوبوس بدترین شرایط معیشتی را تحمل کردند. یادمان نرود که به گفته همین مسئولان شهری قیمت خرید اتوبوس برای شهرداری در کمترین حالت بیش از یک میلیارد هزینه دارد و اتوبوسها عملا در دو سال اخیر متحمل هزینه شدند چرا در بخش اتوبوس تنها ۳۰درصد افزایش را داشتهایم.
مطرح کردن این مسئله به معنای افزایش غیر منطقی کرایه اتوبوسها نیست بلکه تاکید براین است که افزایش کرایه ۷۵درصدی خارج از شرایط تورمی و حتی شرایط کاری رانندگان تاکسی بوده است.
به گفته مسئولان شهرداری شیراز تعداد رانندگان فعال تاکسی در شهر شیراز که قشری نجیب و زحمتکش هستند حدود ۸ هزار راننده تاکسی است.اکنون شورای شهر شیراز به بهانه حمایت از این قشر زحمتکش اقدام به افزایش ۷۵درصدی نرخ کرایه تاکسیهای گردشگری در شهر کرده است. اقدامی به اسم حمایت که نه تنها تورم را کنترل نکرده بلکه تورمی بزرگ را به جامعه شهر شیراز تزریق خواهد کرد.در اصول اقتصاد و به تاکید تمام کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی افزایش نقدینگی در جامعهای که در تورم به سر میبرد خود می تواند محرکی برای تورم مهار نشدنی باشد. باوری که باعث شد دولت در کاهش تورم خود در بودجه ۱۴۰۱ دست به حذف ارز ۴۲۰۰ کالاهای وارداتی بزند تا از تورم جلوگیری کند.
اکنون شورای شهر شیراز و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک این شهر که ریاست آن را تذروی با سابقه سه دوره عضویت در شورا بر عهده دارد با افزایش ۷۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کورس اول تجربه نو را در ایجاد تورم کسب کرده است.آیا این حمایت از رانندگان تاکسی نمیتوانست در قالب تسهیلات برای نوسازی ناوگان خسته و فرسوده شهر شیراز، تسهیلات برای اعطای لاستیک و سایر خدمات خودرویی با تخفیف صورت بگیرد. حمایت از رانندگان تاکسی را نمیتوان از کانال بیمه تمام رانندگان پیگیری کرد!! آیا باید هزینه حمایت از رانندگان تاکسی را از جیب ۲ میلیون نفر جمعیت تامین کرد. براستی شما تنها نماینده ۱۳راننده فعال و غیر فعال تاکسی هستید یا نماینده کارگری که در تامین معیشت خود مانده است؟!
سوال کلیدی که در مورد این افزایش نرخ کرایه تاکسی وجود دارد این است که این نرخ برگرفته از کدام مبنا در کشور است آنهم در شرایطی که میزان حقوق در سال جاری با ۵۷ درصد و نرخ تورم بودجه ۱۴۰۱حدود ۵۰ درصد درنظر گرفته شده است! اگر مبنا هم نرخ تورم نقطهای و ماهانه باشد بازهم باید خطاب به اعضای شورای انقلابی شهر شیراز و رئیس کمیسیون حمل و نقل با افزایش نقدینگی تورم مهار نمی شود. براستی جای یک نگاه اقتصادی در شورای شهر خالی است.
این چند سوال و انتقادهای بیشمار مردم یه این تصمیم باعث شده است که چشم مردم شیراز به فرمانداری این کلان شهر برای رد مصوبه یاد شده باشد .مصوبهای که با افزایش نرخ میتواند تورم را در سایر بخشها مانند کرایه تاکسیهای اینترنتی، سرویس مدارس و حتی افزایش قیمت در سایر بخشهای خدماتی جامعه و کالاها ایجاد کند.