شیراز تحلیل – دهمین جهش عمرانی کلانشهر شیراز با ۲۶ پروژه عمرانی، خدماتی و گردشگری با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برداشته شد.
به گزارش شیراز تحلیل،دهمین جهش عمرانی کلانشهر شیراز با 26 پروژه عمرانی خدماتی و گردشگری با اعتباری بیش از 10 هزار میلیارد ریال برداشته شد.
جان مردم برای مدیریت شهری بالاترین اهمیت را دارد
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در دهمین آیین جهش عمرانی با ابراز گلایه مندی از وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: شنیده ها حاکی از سفر وزیر راه به استان فارس است،اما ظاهرا در محاسبات وزارت راه استان فارس و شهر شیراز وجوود خارجی ندارد!
بنا به اظهار مهدی طاهری؛ اگر قرار باشد کمربندی شمال شرق را شهرداری بسازد و کمربندی جنوبی را هم تکمیل کند، باید وزارت راه و شهرسازی؛ تکلیف خود و کلانشهر شیراز را روشن و صلاحیت مسئولیت و صراحت مسؤوليت این وزارتخانه برای شهروندان شیراز را بیان کند.
او با بیان ایکه با عبارات تعارف آمیز و صورت جلسات چند ده ساله کار مردم شیراز حل نمی شود گفت: نگرانی خود را کجا باید ببرم که کلانشهر های دیگر رینگ چهارم کمربندی خود را تکمیل نمود در حالی که کلانشهر شیراز یک رینگ کمربندی ندارد.
اجرای بهسازی کمربندی جزو وظایف شهرداری نبوده، اما آن را پذیرفته است
این مقام پارلمان شهری در کلانشهر شیراز با ابراز تاسف از اینکه کمربندی جنوبی شیراز تبدیل به قتلگاه شده و مشخص نیست که چه کسی پاسخگو است تصریح کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در این مساله ورود و نسبت به اجرا ساماندهی و بهسازی 18 کیلومتر از مسیر که در محدوده شیراز است اعلام آمادگی نموده ،درحالی که اجرای این طرح جزو وظایف شهرداری نبوده اما آنرا پذیرفته است چرا که جان مردم برای مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.
طاهری با تصریح بر این موضوع که بعید میدانیم ۲ تقاطعی که وزارت راه آن را تقبل کرده است را بسازد و در آیندهای نه چندان دور احداث آنها نیز به شهرداری تحمیل میشوند، گفت: مدیریت شهری مجبور است از پول مردم شهر اقداماتی را انجام دهد که از اساس وظیفهاش نبوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: اکنون شهرداری اجرای بخشی از کمربندی شهر را انجام می دهد و نه به عنوان یک گذر شهری؛ چراکه در گذر شهری حداکثر سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
طاهری ادامه داد: دو تقاطعی که توسط شهرداری شیراز درحال اجراست؛به لحاظ طولی و رمپ هایی که دارند، دربین کلانشهرهای کشور بی نظیر است که البته طرح واجرای آنها افتخار بزرگی برای شهرداری شیراز است.
طاهری با بیان اینکه پیمانکاران بسیاری وجود دارد، اما هیچیک در مناقصه ۲تقاطعی که وزارت راه برگزار کرده است، بدلیل عدم تخصیص بودجه شرکت نکردند، افزود:این اقدام درستی نیست که کار مردم بر زمین بماند و دولت باید به آنها بودجه لازم را تخصیص دهد.
این مقام ارشد در پارلمان شهری شیراز تصریح کرد: دولت محترم باید برای جان مردم شیراز بیشترین اهمیت را داده و بودجه لازم را به این حداقل پروژهها تخصیص دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به شهردار این کلانشهر پیشنهاد داد تا در کنار اجرای پروژه اصلاح مسیر کمربندی، پروژه اصلاح فضای سبز آنرا در دستور کار قرار دهد؛ چرا که منظر و فضای سبز کمربندی کماهمیتتر از ساماندهی بخش عمرانی آن نیست.
جهشهای عمرانی و آسفالت منجر به امیدافرینی میشوند
شهردار شیراز نیز در دهمین جهش عمرانی این کلانشهر با بیان اینکه شورای اسلامی شهر شیراز در دور ششم از سال گذشته جهش عمرانی را تعریف کرد و امروز به دهمین مرحله رسید، اظهار کرد: جهش آسفالت نیز تعریف شد تا ظرف ۲ سال، کلیه معابر و کوچه های خاکی با عرض کم آسفالت شوند و این ۲ جهش مهم برای مردم منجر به امید آفرینی میشود.
محمدحسن اسدی ادامه داد: امروز در دهمین جهش عمرانی کلانشهر شیراز شاهد افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۶ پروژه هستیم.
او با اشاره به وضعیت نابسامان کمربندی و تداخلی که وجود دارد اضافه کرد:این مسیر دارای آسفالت ایمنی مطلوب و ورودی وخروجی مناسبی نیست و این واقعا جزو وظیفه شهردای نبوده و جز وظایف وزارت راه و شهرسازی است اما بنا به دغدغه مدیریت شهری،تکلیف و تصویب شورای اسلامی و نظر استاند مکلف ورود به ساماندهی این محور در قالب یک مقطع 18 کیلومتری شد.
ساماندهی مابقی مسیر ۴۲ کیلومتری کمربندی مطالبه مدیریت شهری و بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است
ساماندهی مابقی مسیر ۴۲ کیلومتری کمربندی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است که این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز بر آن اشاره و بیان کرد: مقرر شد در کمربندی دو تقاطع را وزارت راه اجرا کند که مدیر کل راه و شهرسازی استان این موضوع را تقبل کرد و با پیگیری انجام صورت گرفته آگهی مناقصه برای اجرا برگزار شده اما شرکت کننده نداشته است.
شهردار شیراز تصریح کرد: این موضوع مطالبه مدیریت شهری و مردم است و باید هر چه سریع تر این دو قطعه که در تعهدات اداره کل راه و شهرسازی بوده، انجام شود.
اسدی همچنین با قدردانی از مطالبه اهالی رسانه در خصوص این موضوع تصریح کرد: با گذشت بیش از 100 سال از تاسیس شهرداری شیراز تا به امروز در هیچ دوره ای از نظر تعداد،حجم و مبلغ شهرداری شاهد اجرای این تعداد پروژه نبوده است.
افزایش 300 درصدی بودجه شهرداری شیراز در دوره ششم شورا و راه اندازی شیفت شب به جهت اجرای هرچه سریع تر پروژه ها از دیگر موضوعات مورد اشاره این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز بود.
شهردار شیراز با اشاره به اجرای عملیات عمرانی 2 پروژه تعریض پل سلمان فارسی و لوله گذاری در بلوار دروازه به جهت ترافیک ایجاد شده در این محورها،خواستار صبوری و همراهی شهروندان در طی اجرای این پروژه ها شد.
تبدیل کمربندی به یک شریان شهری
رئیس کمیسیون حمل و نقل،ترافیک و عرمان شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به مشکلات کمربندی و بروز تصادفت و به خطر انداخت جان شهروندان گفت: باهمت شهرداری تفاهم نامه ای بین شهرداری،شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی منعقد شده تا هرچه زودتر کمربندی ایمن سازی شود.
علی اکبر سلطانی با بیان اینکه با تبدیل کمربندی به یک شریان شهری این منطقه دچار پیشرفت می شود و معابر بهسازی شده و شاهد تحولی در منطقه خواهیم بود،اظهار کرد: این یک برنامه بلند مدت است که امیدواریم تا پایان شورای ششم به این نتیجه برسیم.
كمربندی جنوبی شيراز به یک شريان درجه یک شهری تبديل میشود
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در ادامه این مراسم بیان کرد : در دهمین مرحله از جهش عمرانی شهرداری کلانشهر شیراز،پروژه مجتمع تفریحی،اقامتی کوهستان دراک با همکاری سازمان سرمایه گذاری شهرداری شیراز طی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که فاز نخست آن سال گذشته به اتمام رسید و اکنون کل پروژه تکمیل و تجهیز شده است.
محمد امین ادامه داد: این مجتمع مجزه به امکاناتی نظیر کافی شاپ،حمام ایرانی،مسیر 1/5 کیلومتری دسترسی به ارتفاعات و رستوران است.
او بیان کرد:با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز بهسازی و ساماندهی 18 کیلومتری کمربندی جنوبی این کلانشهر از امروز در دستور کار قرار گرفت.
این مقام عمرانی در مدیریت شهری شیراز با بیان اینکه اجرای پروژه های تعریف شده در کمربندی شیراز به صورت کووتاه،میان و بلند مدت پیش بینی شده است،گفت: آسفالت مسیر کمربندی موجب تغییر مسیر ناگهانی و انحراف خودروها می شود و در واقع سومین عامل تصادف در این محور گزارش شده و در این راستا اصلاح آن،خط کشی و اجرای خطوط ترافیکی و بازدارنده ،انسداد و محدود کردن مسیرهایی که وارد کمربندی انجام می شوند،اصلاح طرح روشنایی،اجرای محدود کننده های طولی از جمله نیوجرسی،گارد ریل و ساماندهی دورگردها واجرای ایمن آن ها در برنامه میان مدت تعریف شده است.
امین خاطرنشان كرد: در اقدامات ميانمدت نيز اجرای تقاطعها از سال گذشته از جمله تقاطع نواب صفوی-احمد بن موسی (ع) به عنوان بزرگترین عملیات پل سازی کلانشهر شیراز با پیشرفت فیزیکی 35 درصد که جلوتر از برنامه زمانبندی نیز می باشد، آغاز شده و تكميل رينگهای تقاطعها و جايگزين دورگردهای همسطح نيز در دستور كار قرار گرفته است.
او همچنين تصريح كرد: در برنامه بلندمدت نيز قرار است كمربندی شيراز به یک شريان درجه یک شهری با رعایت سایر استانداردها تبديل شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شيراز گفت: اجرا و سرعت بخشيدن به تقاطعهای غيرهمسطح، اصلاح ورودیها و خروجی ها به كمربندی از طرح های در نظر گرفته شده برای کمربندی شیراز است، همچنین طراحي دو تقاطع غيرهمسطح توسط وزارت راه و شهرسازی نيز در اين محور پيشبینی شده است.
سهم معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای ساماندهی و ایمن سازی کمربندی امام خمینی(ره)
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی بهسازی بزرگراه امام خمینی(ره) در دهمین گام جهش عمرانی شهر شیراز گفت: یکی از دغدغههای مسؤولین فارس از جمله شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلانشهر موضوع بسیار مهم کمربندی جنوبی “کمربندی حضرت امام خمینی (ره)” است.
هادی شهدوست شیرازی اظهار کرد: این کمربندی سالیان زیاد است که شکل گرفته که بعد از شکل گیری آن،خیلی از شهرک ها در این منطقه ایجاد شده و مردم در این شهرک ها از جمله میانرود،فرهنگیان و فرزانگان ساکن شده اند و همچنین برخی شاغلان منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی نیز که در محدوده کمربندی جنوبی قرار دارند،ساکن شیراز هستند.
به گفته او از زمان شکل گیری این کمربندی نیز در راستای ارائه خدمات به شهروندان ساخت چهار تقاطع غیر همسطح به همراه تمامی علائم ترافیکی افقی و عمودی،ساخت 1100 متر مربع انواع تابلوهای راهنمای مسیر،12 عدد دوربین نظارت تصویری در راستای مدیریت ترافیک،56 عدد چراغ چشمک زن در راستای حذف نقاط حادثه خیز،احداث 8 دستگاه پل هواییی عابر پیاده و همکاری در حذف دسترسی غیر مجاز توسط شهرداری شیراز انجام شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با با بیان اینکه ۱۸ کیلومتر از این کمربندی ۴۲ کیلومتری در محدوده قانونی و خدماتی شهر شیراز قرار دارد، تصریح کرد: پپیرو تصمیمات اخذ شده در شورای ترافیک استان مقرر شد ساماندهی و ایمنسازی محدوده ذکر شده توسط معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز انجام شود که بر این اساس تعریف علائم ترافیکی، پایش تصویری، خط کشی محوری وچراغ های چشمک زن به این معاونت واگذار شده است.
شه دوست شیرازی به مطالعاتی که در این زمینه شده است اشاره و بیان کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این کلانشهر با تکمیل این مطالعات و طرح ساماندهی،اقدامات خود را آغاز و در یک بازه زمانی حداکثر یک ساله شاهد ساماندهی و ایمن سازی این 18 کیلومتر به عنوان محدوده قانونی کمربندی جنوبی خواهیم بود.
معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری این کلانشهر با تکمیل این مطالعات و طرح ساماندهی، اقدامات خود را آغاز و در یکبازه زمانی حداکثر یکساله شاهد ساماندهی و ایمن سازی این ۱۸ کیلومتر بهعنوان محدوده قانونی کمربندی جنوبی خواهیم بود.پ
این مقام حوزه ترافیک در مدیریت شهری شیراز اضافه کرد:به دلیل واگذاری ایمنی سازی کامل 18 کیلومتر از این کمربندی 42 کیلومتر به معاونت حمل و نقل ترافیک،در بازه زمانی مشخص شده مدیریت و اصلاح هندسی دسترسی کمربندی،اجرای استاندارد تابلوهای راهنمای مسیر و علائم راهنمایی و رانندگی ،اجرای خط کشی محوری و حفاظ های طولی،اجرای ضربه گیر دماغه ها و در نهایت نصب و راه اندازی 8 سامانه ثبت تخلف رانندگی و 15 سامانه نظارت تصویری با هدف نظم و زیبایی کمربندی جنوبی و از همه مهم تر حفظ جان و سلامتی مردم و کاهش مصدومیت در این محدوده قانونی بر عهده این معاونت و شهرداری شیراز قرار گرفته است.
نگاهی به دهمین مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز
در دهمین مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز ۲۶ پروژه عمرانی خدماتی و گردشگری با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز گردید.
آغاز عملیات اجرایی بهسازی بزرگ راه امام خمینی(ره) با اعتبار ۸۲۰۰ میلیارد ریال از پروژههای مشترک ۲ معاونت فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک در این مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز است.
افتتاح فاز ۲ مجتمع اقامتی، تفریحی و گردشگری کوهستان (دراک) با اعتبار یک هزار میلیارد ریال نیز از پروژههای معاونت فنی و عمرانی در این مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز است.
آغاز عملیات اجرایی لولهگذاری ۱۰ متری اول و دوم محله شیخ علی چوپان و تهیه، حمل و اجرای قیرپاشی و آسفالت با اعتبار ۷۱.۸۲ میلیارد ریال از پروژههای شهرداری منطقه ۲ در این مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز بوده است.
آغاز عملیات اجرایی مسیل شهرکهای جوادیه و پردیس با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال از پروژههای شهرداری منطقه ۶ در این مرحله بوده است.
آغاز عملیات اجرایی لولهگذاری پل شهیدان یغمور، ابتدای میدان قهرمانان و شهرک اتوبوسرانی، پیادهروسازی شهرک مدرس و بولوار امیرکبیر، احداث جداول سطح منطقه ۹، تکمیل بوستان ساحلی چنار راهدار و پروژه های محرومیتزدایی شامل پیادهروسازی، احداث جداول جنوب شهرک مهدیآباد، پرتو و رضوان، بااعتبار ۵۴۰.۲۱ میلیارد ریال در سطح منطقه ۹ در جهش عمرانی کلانشهر شیراز بوده است.
آغاز عملیات اجرایی پیادهروسازی ضلع شمالی بزرگراه دکتر حسابی، احداث پایگاه چندمنظوره و انبار مدیریت بحران، احداث حوضچه آرامش خیابان مردانی و شیمی گیاه، اصلاح طرح هندسی حدفاصل پل شهدای جهاد تا شهرک بزین، احداث پل عابر پیاده، اتصال بوستان گلستان شمالی به بوستان دراک و فاز اول پروژههای محرومیتزدایی بااعتبار ۵۱۲.۳۷ میلیارد ریال و افتتاح پیادهروسازی و جدولگذاری کوچههای ۸ و ۳۳ شهرک گلستان و افتتاح زیرسازی و آسفالت سطح منطقه ۱۰ با اعتبار ۱۸۳.۸۳ از جمله پروژههای سطح منطقه ۱۰ در جهش عمرانی کلانشهر شیراز بوده است.
کلنگ زنی احداث قبور عمومی با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال و احداث فضای سبز با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال از پروژههای سازمان آرامستانها است.
آغاز عملیات اجرایی برقرسانی فشار متوسط زمینی، خط انتقال آب از تقاطع جوادیه تا بام سبز و عملیات تکمیل و روسازی راه دسترسی بام سبز با اعتبار ۴۴۷.۰۵ میلیارد ریال از پروژههای مدیریت ارتفاعات شهرداری در دهمین جهش عمرانی کلانشهر شیراز بوده است.