شیراز تحلیل – در برابر سیاستهای کلان اقتصادی، واسطهها آنقدر قدرت ندارند که قیمت املاک را تغییر دهند
در بخش دوم مصاحبه با آقای بهروزی به بررسی بازار املاک شیراز می پردازیم. آقای مسعود بهروزی، علاوه بر تاسیس چند دفتر املاک در شیراز و صدرا و فعالیت در عرصهی ساخت و ساز، در برگزاری دورههای آموزشی و دانشافزایی مشاوران املاک نیز فعالیت داشتهاند. از این رو درخواست کردیم تا دراین خصوص اطلاعات مفید خود را در اختیارمان بگذارند.
فعالیتهای مشترکتان بین شیراز و دبی به چه صورت است؟
من معتقدم که شیراز ظرفیت خوبی برای داد و ستد در حوزهی املاک دارد؛ به ویژه افرادی که در شهرهای جنوبی استان فارس زندگی میکنند و بسیاری از کسانی که در کشورهای حاشیهی خلیج فارس کار میکنند، تمایل دارند که سرمایهی خود را در شیراز به ملک تبدیل کنند. بنابراین تیم ما علاوه بر راهنمایی و مشاوره افراد در دبی، این افراد را برای خرید ملک در شیراز راهنمایی و به همکاران معرفی میکند.
به نظر شما، دورههای آموزشی برگزار شده، تا چه حد تخصص همکاران را ارتقا داده است؟
این دورهها به اندازهای تأثیرگذار بود که بعضی شرکتکنندگان اعلام میکردند مسیر زندگی کاریشان پس از شرکت در این دورهها عوض شده و توانستهاند مشاوران بسیار موفقی در حوزهی املاک شوند. از نگاه من یک مشاور موفق همواره باید اطلاعات و مهارتهای خود را به روز کند و پیشنهاد من به همکاران عزیز این است که به صورت مداوم برای ارتقای مهارتهای خود تلاش کنند.
چرا بیشتر افراد ثروتمند، سرمایه گذاری در املاک را در برنامههای خود دارند؟
از آنجا که ملک و زمین یکی از منابع محدود کرهی زمین است، خرید ملک یک سرمایهگذاری بسیار مطمئن است که در درازمدت سودآوری بسیاری دارد. از طرفی مردم خرید ملک را دوست دارند چون بسیار حس تعلق و قدرت به آنها میدهد. بنابراین ثروتمندان دنیا، صاحب املاک متعدد هستند.
آیا تورم ملکی در ایران ناشی از دخالت دلالهاست یا عوامل دولتی و نظارتی در آن نقش دارد؟
از نگاه من نقش مشاوران املاک و واسطهها در افزایش قیمت ملک به 1% هم نمیرسد، در برابر سیاستهای کلان اقتصادی، واسطهها آنقدر قدرت ندارند که قیمت املاک را تغییر دهند. وقتی تورم در کشور بالا میرود و توازن عرضه و تقاضا به هم میریزد، صاحبان ملک با مقایسهی قیمتها، ارزش ملک خود را بالا میبرند تا از تورم عقب نمانند. حتی مشاوران املاک در مواجه با قیمتهای نجومی فروشندهها سعی میکنند قیمت را پایین بیاورند تا تعادل برقرار شود.
البته طبیعیست که تورم و یا رکود و عدم قدرت خریدار در بازار ملک از چالشهای همیشگی پیش روی مشاوران املاک است که پیشنهاد میکنم همکاران در مواجهه با این چالشها صبور باشند و تلاش کنند به مراجعان خدمات مناسب ارایه دهند. نکتهی مهم این است که مشاور آگاه نباید از شرایط تورم و رکود سوءاستفاده کند، بلکه باید در کار، نظمی منطقی و پیوسته داشته باشد تا موفق شود. خوشبختانه نسل جدید مشاوران املاک بسیار آگاهتر و منطقیتراند و نقش آفرینیهای بهتری در معاملات دارند.
از دیدگاه شما یک مشاور املاک خوب چه ویژگی هایی دارد؟
- چیزی که در نگاه اول توجه مشتری را جلب میکند، استایل و تیپ یک مشاور املاک است.
- زبان بدن و شخصیت یک مشاور بسیار مهم است.
- اطلاعات و میزان تسلط بر ملک باید مداوم افزایش یابد.
- خوشبرخوردی و ارتباط خوب با مشتری بسیار مهم است.
- تشخیص خواستهی اصلی مشتری بسیار مهم است که با تجربه به دست میآید.
یک مشاور خوب باید سعی کند منافع فروشنده و خریدار را تأمین کند. - وقتی مشاور به درست و سالم انجام دادن معامله فکر کند، به یقین به راحتی حق کمیسیون خوب را دریافت میکند.
آیا افزایش تعداد مشاوران املاک و رقابتی شدن بازار املاک، تاثیر نامطلوب دارد؟
از نظر من در بازار کنونی رقابتی وجود ندارد، اگر عرضه و تقاضا تناسب داشت و تورم و رکود افسارگسیختهای نبود، تعداد زیاد مشاوران املاک لازم بود اما در شرایط امروز بسیاری از مشاوران املاک را رها میکنند و به شغلهای دیگر روی میآورند.
در پایان، آیا برای خریداران ملک و مشاوران املاک پیشنهادی دارید؟
پیشنهاد من به خریداران این است که:همیشه مشخص کردن منطقه های خوب را اولویت قرار دهید. - با مشاور املاک قابل اطمینان مشورت کنید.
حتما مزایا و معایب ملک را روی کاغذ لیست کنند و با مشورت ملک را انتخاب کنند.
هر زمان سرمایهشان برای خرید ملک کامل شد، یک لحظه هم در خرید ملک موردنظر تردید نکنند.
خبرنگار حوزه املاک سایت خبری شیراز تحلیل – علی فتوت