رئیس اتحادیه بارفروشان تهران از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای مردم برای خرید میوه خبر داده است که با افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم طی سالهای اخیر و با شوک تورمی جدید، خبر تازهای نبوده اما قابل توجه است.
“تقاضا برای خرید میوه ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است” این جملهی مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بار فروشان تهران است که با توجه به افزایش قیمتها در سالهای اخیر به ویژه با اعمال سیاستهای اقتصادی جدید دولت آقای رئیسی، خبر عجیب و دور از ذهنی نیست.
براساس اعلام مرکز آمار ایران، اواخر دهه ۹۰ میزان میوه مصرفی هر خانوار ایرانی ۲ کیلو در هفته بود که نسبت به سالهای قبل کمتر شده و با ورود به سال ۱۴۰۰ و شوک تورمی، میزان تقاضا و مصرف همچنان روند کاهشی دارد. البته کاهش میزان مصرف میوه طی ۲ سال اخیر با آمار دقیق و رسمی اعلام نشده اما واقعیت جامعه خود گویا است.
همواره سیب، پرتقال و خیار به دلیل تولید بیشتر و قیمت مناسب در مقایسه با میوههایی مثل موز، هلو و گیلاس، سهم بیشتری در سبد خانوارهای ایرانی داشته است، در حالی که بدن برای حفظ سلامت خود به انواع میوههای فصلی و غیر فصلی نیاز دارد. عدم تحقق امنیت غذایی اما باعث شده، هر شهروند با توجه به میزان درآمد و حساب و کتاب خرج زندگی، برخی میوهها را خریداری و برخی دیگر را از اولویت سبد غذایی خود خارج یا حذف کند؛ مسألهای که کارشناسان حوزه سلامت نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کردهاند.