شیراز تحلیل – نخستين مركز تعالي تدريس كشور با مجوز رسمي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در دانشگاه شيراز افتتاح شد.
آیین افتتاح نخستين مركز تعالي تدريس كشور در دانشگاه شیراز، صبح دوشنبه ۳۱مردادماه با حضور مجازی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانشگاهیان در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز برگزار شد.
الهام حیدری، مدیر برنامهریزی و توسعه آموزشی دانشگاه شیراز در حاشیهی این مراسم توضیح داد: مرکز تعالی تدریس دانشگاه شیراز، یک واحد آموزشی است که با مجوز رسمی از وزارت علوم، در راستای مأموریتهای دانشگاه و سند راهبردی دانشگاه شیراز، اقداماتی در زمینهی توسعه و تعالی تدریس و تربیت مدرسین نوآور انجام میدهد.
این مرکز در راستای ارتقای فرهنگ یاددهی یادگیری و تدریس اثربخش در دانشگاه، تعامل و مشارکتهای علمی انجام میدهد و با ارائهی مشاوره و برگزاری دورههای تخصصی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بهبود و اثربخشی تدریس در جامعه خود نیز موثر واقع میشود.
نقش مهم اساتید برای دستیابی به دانشگاههای حکمتبنیان دکتر عموعابدینی
معاون آموزشی وزارت علوم نیز که بهصورت برخط در این مراسم سخنرانی کرد، ضمن قدردانی از مسؤولان دانشگاه شیراز برای راهاندازی مرکز تعالی تدریس کشور به ضرورت برخورداری از مهارتهای مختلف برای یک آموزش اثربخش و متعالی ازسوی اساتید پرداخت و عنوان کرد: ازجمله مهارتهای فنی که یک استاد باید از آن برخوردار باشد، داشتن منش استادی، حسن خلق، بیان خوب، آراستگی ظاهر و باطن، شوخطبعی، انتقادپذیری و انعطافپذیری است.
وی با تأکید بر اینکه باید برای رسیدن به دانشگاههای حکمتبنیان تلاش کرد، اظهار داشت: بانی دانشگاههای حکمتبنیان، جامعهی اسلامی بوده است؛ ما در قدیم، مکتبخانهها و حوزههای علمیهای که داشتیم، همگی حکمتبنیان بودهاند و دستاوردهای خوبی داشتهاند که علامه طباطباییها حاصل همین مراکز هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به برخی از مهارتهای اثربخش بودن تدریس نیز همچون تسلط استاد به محتوای مطالب و شیوهی ارزشیابی و همینطور برخورداری از فنون تدریس اشاره و اظهار کرد: آنچه در مجموع میشود عنوان کرد این است که در راستای دستیابی به یک دانشگاه حکمتبنیان، نقش استاد بهعنوان شاگردپروری بسیار مهم است و برای اینکه به آن تعالی لازم در حوزهی آموزش و تربیت نیروی انسانی برسیم، یک استاد باید از هر دو نوع مهارتهای فنی و اثربخشی برخوردار باشد.
لازمه یک آموزش خوب در نظام اسلامی، انتقال مفاهیم علمی همراه با ارزشهای فرهنگی و اجتماعی است
رئیس دانشگاه شیراز نیز در آیین افتتاح نخستین مرکز تعالی تدریس کشور با بیان اینکه همیشه بحثی میان دانشگاهیان مطرح است که در دانشگاه آموزش مهمتر است یا پژوهش، عنوان کرد: اگر ما برای دانشگاههای کشور سه وظیفه اصلی را درنظر بگیریم، اولین وظیفهی تربیت نیروی انسانی متخصص برای بخشهای مختلف جامعه هست، دوم تولید علم و حرکت در مرزهای دانش و سوم حل مسائل جامعه. وظیفهی اول به حوزهی آموزشی و وظایف دوم و سوم به حوزهی پژوهشی بازمیگردد و اگر به این سه وظیفه نگاه کنیم، متوجه میشویم که حوزهی آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه محصول آموزش خوب، تربیت انسانهای شایسته است و هر نیروی انسانی متخصص خوبی که تربیت شود، خود میتواند نیروهای شایستهی دیگری را تربیت کند و هریک از آنها در بخشهای مختلف جامعه مؤثر باشند و این زایندگی ادامه خواهد داشت.
محمد مؤذنی در ادامه گفت: در مبانی دینی و فرهنگ اسلامی ما، علم و دانش دارای منزلتی خاص و جایگاهی ممتاز است، چنانکه در آیات قرآن و روایات مکرر به این موضوع اشاره شده است، از همینرو شأن و منزلت معلم و استاد در جامعه بسیار بالا و والاست.
وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی، هرگاه بخواهیم مفهوم آموزش را تعریف کنیم، این توصیف باید یک تناسبی با ارزشهای فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی داشته باشد، اظهار کرد: آموزش خوب در نظام جمهوری اسلامی، آموزشی است که همراه با انتقال مفاهیم علمی، ارزشهای فرهنگی و اجتماعی نیز به دانشجویان منتقل شود؛ درواقع محصول دانشگاههای نظام اسلامی باید تربیت انسانهایی دانا و توانا، صالح و امانتدار و متعهد و خدمتگزار باشد.
مؤذنی در ادامه به برخی از ویژگیهای آموزش مطلوب از نگاه خود پرداخت و به لزوم تسلط اساتید به دانش روز، مدیریت زمان در کلاس درس، معرفی منابع معتبر علمی به دانشجویان، ایجاد شور، نشاط و انگیزه در دانشجویان، تدریس مطالب متناسب با نیاز جامعه و بازار کار و قابل فهم بودن مطالب درسی اشاره کرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه ما در حوزهی منابع انسانی سه زیرسیستم اساسی جذب، توسعه و نگهداشت را داریم، توضیح داد: اگر ما بخواهیم در نظام آموزش عالی عملکرد خوبی داشته باشیم، هم باید بتوانیم اساتید خوبی جذب کنیم، هم ایشان را توانمند کنیم و توسعه دهیم و هم آنها را حفظ و نگهداری کنیم.
مسلم باقری با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در کشور، در زمینهی نگهداشت اساتید شرایط خوبی حاکم نیست و ما با بحران مهاجرت نخبگان روبهرو هستیم، بیان کرد: تمرکز روی سه حوزهی جذب، توسعه و نگهداشت در این زمینه مؤثر خواهد بود و مرکز تعالی تدریس وظیفه دارد که در حوزهی آموزش توانمندسازی اساتید تمرکز کند و آنها را آماده و برای تدریس هرچه بهتر به دانش روز مجهز کند. معاون آموزشی دانشگاه شیراز تأکید کرد: ما برآنیم تا در زمینهی مدیریتی هم سطح توانمندی اعضای هیأتعلمی را افزایش دهیم. گفتنیست، در پایان این مراسم نیز، نخستین کارگاه مرکز تعالی تدریس با عنوان «مدیریت اثربخش کلاس در محیطهای دانشگاهی» در دانشگاه شیراز برگزار شد.
قاسم سلیمی (عضو هیأتعلمی دانشگاه شیراز) و محمدرضا سرکارآرانی (عضو هیأتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی) بهعنوان مدرسان این کارگاه، در دوبخش به موضوع مدیریت اثربخش کلاس در محیطهای دانشگاهی پرداختند. بخش اول این کارگاه به محور جایگاه و اهمیّت رسالت تدریس و آموزش دانشگاهی در بین دیگر رسالتهای اعضای هیأتعلمی و بخش دوم آن با موضوع «خودبهسازی تدریس اعضای هیأتعلمی در دانشگاه؛ چرا و چگونه؟» اختصاص یافته است که تا روز چهارشنبه ۲شهریورماه در دانشگاه شیراز ادامه خواهد داشت.