شیراز تحلیل – وزیر و جمعی از معاونین وزارت آموزش و پرورش در نشستی مشترک با استاندار، نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و مسوولین آموزش و پرورش سراسر استان به صورت ویژه مسایل تعلیم و تربیت استان را بررسی کردند.
با دعوت رییس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی بلافاصله پس از اتمام اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در تهران، جلسه ویژه ای با حضور مدیرکل وتمامی روسای آموزش و پرورش سراسر استان، نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی و وزیر و جمعی از معاونین وزارت آموزش و پرورش در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در این جلسه از اختصاص بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیسجمهور براي تکمیل پروژههای نیمهتمام خبر داد.
يوسف نوري اظهار کرد: در اجرای قانون رتبهبندی معلمان مشکلاتی وجود داشت که برای رفع آنها تلاش میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و ارائه گزارشي از فعالیتهای دولت مردمي سيزدهم، تصریح کرد: در هفته دولت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات به استان فارس ارسال میکنیم.
وی از تلاش برای تأمین فضای موردنیاز دانشگاه فرهنگیان شیراز خبر داد و ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته توانستیم ۱۵۰۰ عضو هیئتعلمی برای دانشگاه فرهنگیان در کشور جذب کنیم و در دیگر زمینهها نیز به تقویت این دانشگاه پرداختیم.
نوری خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم دانشگاه فرهنگیان را بیشاز پیش احیا کنیم و حتیالامکان مراکز تربیتمعلم را در مناطق محروم راهاندازی کنیم.
استاندار فارس نیز در این جلسه از وزیر اموزش و پرورش به جهت اجرای طرح رتبه بندی تقدیر کرد
کتر محمد هادی ایمانیه به موضوع بدهی مدارس و اماکن آموزش و پرورش به موقوفات اشاره کرد و گفت: این مساله را در استان حتما از طریق برگزاری جلسات با مسوولین اوقاف و استفاده از ظرفیت های قانونی پیگیری خواهد کرد.
ایمانیه به مساله توانمند سازی مالی مدارس و اموزش و پرورش اشاره کرد و از آمادگی خود برای صدور مجوز برای تجاری سازی بخشی از فضای مدارس در حاشیه معابر اصلی به منظور استفاده از عواید مالی و ایجاد درامد های پایدار و مستمر برای اجرای طرح های تربیتی خبر داد.
استاندار فارس به ایجاد تفاهم با خیرین برای تکمیل پروژه های مدارس نیمه تمام خبرداد و اظهار امیدواری کرد: با کمک مجمع خیرین مدرسه ساز تعداد قابل توجهی از این مدارس تکمیل و به بهره برداری برسد.
ستاندار فارس درخصوص مشکل فضای دانشگاه فرهنگیان نیز خواستار سرعت بیشتر در احداث این دانشگاه که در سفر اخیر وزیر اموزش و پرورش به شیراز کلنگ احداث آن بر زمین زده شد است شد.
استاندار فارس همچنین در این جلسه پیشنهاد داد برخی از فضاهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان که کمبود دانشجو دارند با توافقی که وزیر اموزش و پرورش با رییس دانشگاه ازاد اسلامی کشور میتوانند انجام دهند در اختیار آموزش و پرورش و مدارس و خصوصا هنرستانها قرار گیرند.
ایمانیه با اشاره به چاقی دانش اموزان و کم تحرکی و همچنین کمبود فضاهای ورزشی مدارس به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد با وزیر ورزش و جوانان برای استفاده از فضاهای دراختیار این وزارتخانه در استان به آموزش و پرورش توافق صورت گیرد.
استاندار فارس همچنین گفت: به فرمانداران استان تاکید خواهم کرد تا سالن های اجتماعات دیگر ادارات را در شهرستانها در اختیار مدارس و آموزش و پرورش قرار دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست در ابتدا به بیان گزارش آماری از وضعیت آموزش و پرورش استان فارس پرداخت.
محمدخلیل عسکری گفت: این دومین نشست مشترک مسوولین آموزش و پرورش استان و مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس از اغاز مدیریتش تاکنون است که نشان از تعامل خوب و استفاده از ظرفیت نمایندگان برای حل مشکلات آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: در استان فارس بیش از ۹۳درصد از معلمان مشمول طرح رتبه بندی شده اند.
عسکری گفت: هدف اصلی برگزاری این جلسه را ارتباط متقابل و موثر بین سه قوه در عین تفکیک آنها عنوان کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به جایگاه رفیع مجلس از زبان حضرت امام و رهبری اشاره کرد.
عسکری گفت: جایگاه آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است به نحوی که اساسی ترین زیر نظام اداری هم محسوب می شود که توجه به ان مورد تاکید امام و رهبری نیز هست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس این نشست که وزیر ، استاندار و نماینده و مسوولین آموزش و پرورش در کنار هم قرار گرفتند قطعا در حل مشکلات معلمان و سیستم تعلیم و تربیت بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
عسکری گفت: با توجه به سند تحول بنیادین به عوامل و دستگاههای مختلف در تعلیم و تربیت اعتقاد داریم به همین منظور بیست تفاهم نامه با دستگاههای مختلف در استان امضا شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: پیشنهاد میکنم ظرفیت مجمع نمایندگان استان در مجلس در کمیسیون های مختلف برای حل مشکلات آموزش و پرورش استان بکار گرفته شود.
عسکری از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا در شورای برنامه ریزی شهرستانها که نمایندگان به عنوان عضو ناظر هستند نسبت به آموزش و پرورش توجه و حمایت بیشتری داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به مساله دانشگاه فرهنگیان و مشکلات فضای فیزیکی آن اشاره کرد و پیشنهاد داد یکی از فضاهای دانشگاه صنعتی شیراز در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
عسکری همچنین با توجه به گستردگی شهر شیراز خواستار استقرار اداره آموزش و پرورش در شهر صدرا ، منطقه سیخ دارنگون و داریون شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین به راه اندازی ۸۹ فضای ورزشی در استان در دوران وزارت دکتر نوری اشاره کرد که بخش اعظمی از انها تاکنون به بهره برداری رسیده اند.
عسکری به وجود اردوگاه دانش آموزی در منطقه اشکنان فارس و در محل نزدیک به سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان اشاره کرد که در آینده نزدیک جلسه ای مشترک با مدیران کل این سه استان برگزار خواهیم کرد تا از ظرفیت این سه استان برای بهره برداری بهتر دانش آموزان از آن استفاده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین بااشاره به اینکه این استان بنا به پیشنهاد حضرت ایه الله دژکام؛ نماینده مقام معظم رهبری در استان در اختتامیه اجلاس اخیر خبرگان رهبری به عنوان استان پایلوت اجرای سند تحول بنیادین انتخاب شده گفت: در سفر اخیر وزیر اموزش و پرورش به استان فارس در جلسه باحضور استاندار، ماموریتی به استان داده شد تا در خصوص تدوین برنامه اجرایی و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام شود.
عسکری گفت: بحمدلله با تشکیل شورای استانی راهبری اجرای سند تحول بنیادین اموزش و پرورش بیش از یک هزار نفر ساعت جلسه تشکیل شد و حتی هفتاد ساعت هم در مشهد مقدس این جلسات ادامه داشت و بحث های تخصصی و فنی فراوانی در این زمینه انجام شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: کار تدوین این نقشه راه امروز تمام شده و یک نسخه آن تحویل وزیر آموزش و پرورش می شود.
عسکری گفت: در این نقشه راه هم مدل مفهومی دارد و هم درون سازمان دیده شده و هم قرارگاه برون سازمانی که شورای فرهنگ عمومی است دیده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: این سند در سه مرحله تقسیم شده که شامل مرحله استانی ، منطقه ای و مدرسه ای است.
عسکری گفت: ۲۶ گام استانی ، ۹ گام منطقه ای و ۷ گام مدرسه ای در ان دیده شده است.
وزیر آموزش و پرورش نیز با تمجید از اقدام استان فارس در خصوص تدوین این سند و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین گفت: حتما در اولین فرصت این سند را بررسی خواهد کرد و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن را صادر خواهد کرد.
خاطر نشان میشود: در این جلسه خانم شهربانو حاصلی؛ مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار شیراز و اقایان، امیری، عارف، نیک نام، جمالی، حیاتی، نگهبان، فرجی ؛ مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش سپیدان، فیروزاباد، ممسنی، نیریز، لامرد، میمند و گراش به نمایندگی از سایر روسای آموزش و پرورش استان به بیان دغدغه و مشکلات و پیشنهاد خود در اموزش و پرورش پرداختند.