شیراز تحلیل – تورم گرانی در سطح بازار و کاهش قدرت خرید جامعه، موجب شد تا از ابتدای امسال خرید در بخش پوشاک به شدت کاهش یابد و شاهد رکود بیسابقه در بازار پوشاک باشیم و به نظر میرسد که این روند همچنان ادامه دارد.
نگاهی به بازار پوشاک نشان میدهد که این بازار دو فصل دارد، فصل اول که نیمه اول سال بود و برخلاف انتظار رونقی در این بازار وجود نداشت و فصل دوم که بازار شب عید است و که امیدواریها برای بازگشت رونق به این بازار چندان قوی نیست.
کارشناسان اقتصادی تأکید دارند که تورم عامل اصلی رکود در صنعت پوشاک است. همچنین تأثیر منفی نوسانات ارزی بر بخش تولید، نیز صنعت پوشاک را مانند دیگر صنایع متأثر کرده است؛ در این خصوص باید گفت رکود بازار پوشاک تنها این بخش را متأثر نمیکند بلکه بازارهای مختلفی از رکوداین صنعت آسیب می بینند.
با وجود شرایط نامطلوب حاکم بر بازار پوشاک این روزها بسیاری از فروشندگان با برگزاری حراج های زودتر از موعد تلاش می کنند کالاهای خود را زودتر از موعد حراج نمایند تا شاید اصل سرمایه آنان برگشت خورده و امیدی برای ادامه فعالیت صنفی آنان باقی بماند.
افت حداقل ۷۰درصدی فروش آنلاین پوشاک و حدود ۸۰درصدی در فضای فروشگاهی
رئیس سابق اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز از افت حداقل ۷۰ درصدی فروش آنلاین پوشاک و حدود ۸۰ درصدی در فضای فروشگاهی در سال جاری خبر داد و گفت: بازار پوشاک به دلایل مختلفی در رکود به سر برده و حرکتی در آن صورت نمی گیرد.
خدا بخش رضایی که طی هفته گذشته مسئولیت ریاست اتحادیه پوشاک شیراز را واگذار نموده است در گفتگو با سرویس اقتصادی «تماشا» با اشاره به کاهش شدید فروش اینترنتی و فروشگاهی پوشاک می گوید: پوشاک از نیازمندی های دسته چندم خانوارها است که در این راستا کاهش شدید قدرت خرید مردم و محدود بودن منابع درآمدی در مقایسه با هزینه های معیشتی، خرید پوشاک را برای مردم از اولویت خارج کرده است. در واقع خرید خوراکی، اغذیه و نیز پرداخت اجاره خانه برای خانوارها در اولویت بوده و غالبا چیزی از در آمد آنها برای خرید پوشاک اضافه نمی آید.
با وجود شروع ماه بهمن هیچ تحرکی را در بازار پوشاک شاهد نیستیم
وی در ادامه عنوان داشت: همه ساله، با فرارسیدن ایام پایانی سال و نزدیک شدن به فصل خریدهای نوروزی بازگشت امیدواری و رونق به بازار پوشاک را شاهد بودیم، با شرایط امروز اقتصادی نباید انتظار رونق از این بازار را داشت کمااینکه با وجود شروع ماه بهمن هیچ تحرکی را در این بازار شاهد نبودیم.
فعالیت ۵ هزار واحد صنفی فروش پوشاک در شهر شیراز
وی با اشاره به راکد بودن عجیب بازار پوشاک شیراز در سال جاری، عنوان می کند: از دیگر دلایل رکود حاکم بر بازار پوشاک ناهم خوانی عرضه و تقاضا در این بازار است.
در حال حاضر حدود ۵ هزار واحد صنفی فروش پوشاک در شهر شیراز وجود دارد که از این تعداد ۴ هزار و ۳۵۰ واحد دارای پروانه کسب بوده و ۴۸۰ واحد نیز متقاضی جواز کسب هستند و صدور پروانه برای آنها در دست اقدام است.
این فعال بازار پوشاک شیراز با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۱۵۰ خانوار یک فروشگاه عرضه پوشاک وجود دارد، اظهار می کند: در بازار شیراز عرضه پوشاک حدود ۸ تا ۹ برابر میزان تقاضا در این بازار است و بدیهی است که این شرایط به رکود کسب و کار فعالان این رسته دامن می زند.
طی یک سال گذشته ۳۶۰ واحد صنفی فروش پوشاک نسبت به ابطال پروانه کسب خود اقدام کردهاند
رضایی در ادامه به آمار ابطال پروانه های کسب فعالان بازار پوشاک شیراز و واحد های صنفی این اتحادیه طی یک سال گذشته اشاره می کند و می گوید: به دنبال رکود حاکم بر بازار و ناتوانی واحدهای صنفی از تأمین هزینه های فروشگاهی، طی یک سال گذشته ۳۶۰ واحد صنفی نسبت به ابطال پروانه کسب خود اقدام کرده اند؛ به کفته او تنها طی هفته گذشته ۱۶ پروانه کسب در صنف اتحادیه پوشاک شیراز باطل شده است.
رئیس سابق اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز از دیگر دلایل رکود حاکم بر بازار پوشاک شیراز را قاچاق پوشاک و به شیوه جدید و یا واردات مسافری می داند و می گوید: روزانه تعداد قابل توجهی پرواز از ترکیه و سایر کشورها به ایران انجام میشود که اگر هر مسافر فقط ۵ کیلوگرم لباس با خود بیاورد، عدد عجیب و غریبی از واردات پوشاک فقط به صورت مسافری داریم. در این راستا مصرف کننده ایرانی دنبال پوشاک درجه۳ و ۴ترکیهای و اجناس درجه چندم کشورهای همسایه است.
وی در پایان گفت: در کنار این واردات حجم قابل توجهی پوشاک نیز از مناطق و جزایری مانند قشم وارد و عرضه می شود و به گونه ای که بسیاری از مردم در موازات سفر تفریحی خود به مناطق آزاد و جزیره های مختلف در فکر آوردن پوشاک و درآمدزایی در این راستا هستند.
رضایی در ادامه به افزایش قیمت انواع پارچه و پوشاک در بازار شیراز اشاره و عنوان می کند: به دنیال افزایش قیمت تمام مواد اولیه تولید، قیمت پوشاک