شیراز تحلیل _ دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل میگوید: دیپلماسی اقتصادی فقط انتخاب رایزن نیست، رایزن بازرگانی یکی از ابزارهای لازم در این حوزه است. اتاق بازرگانی هم به دیپلماسی اقتصادی بهعنوان یک استراتژی توجه دارد. محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین» میگوید. دیپلماسی اقتصادی ابازاری اثرگذار برای سیاستگذاران دنیا است و ایران هم چنین میکند. اما بروکراسی داخلی، موازیکاری، بخشینگری و مشکلات خارجی در این مسیر موانعی بزرگ است که باید سعی کرد آنها را حل کرد.
دیپلماسی اقتصادی فقط به این معنا نیست که ما به کشورها رایزن بفرستیم یا فلان کارهای زیرساختی تجاری و اقتصادی را در کشور انجام دهیم. واقعیت این است که دستگاهها و نهادهای دیگر، فضای عمومی سیاسی اقتصادی کشور، مناسبات دیگر، مجامع و سازمانهایی که سایر وزارت خانهها در آن عضو هستند، مثل وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و حتی وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادها، همگی بر بحث دیپلماسی اقتصادی تأثیر گذار هستند. حتی NGO ها و و نهادهای عمومی و دیپلماتیک میتوانند در این مسیر تأثیر گذار باشند.
بنابراین، این انتظار که با تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه، همه فکر کنند که فقط وزارت خارجه مسئول است و اگر کوتاهی و مشکلی وجود دارد عملکرد خوبی داشته است؛ اما هدفی که الآن مطرح و مورد نظر دولت و مجلس است، کار زیادی میبرد؛ بنابراین بخشینگری و بحثهای بروکراسی از نکاتی است که انسجام و تحول مورد نظر را به دست نداده است؛ لذا تحول اگر فقط در یک وزارتخانه صورت بگیرد، کارساز نیست. در کل سیستم اداره کشور در ارتباط با بحث دیپلماسی اقتصادی باید این نگاه وجود داشته باشد. اتاق ایران