شیراز تحلیل – احداث توقفگاه خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری در مبادی وروی شهر و تبدیل عمده بار به خرده بار ؛ گامی در راستای کنترل ترافیک شهری
به گزارش پایگاه خبری شیراز تحلیل مبنی بر گزارش روابط عمومی اداره حمل ونقل ترافیک شهرداری شیراز،آرش نعمتی رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار با بیان اینکه یکی از اقدامات این سازمان ایجاد توقفگاه خودروهای سنگین در مبادی ورودی شهر است ،گفت :طبق دستورالعمل وزارت کشور در ورودی های هر شهر توقفگا ه هایی ایجاد می شود تا خودروهای سنگین و نیمه سنگین در ابتدای ورودی شهرها توقف و اقدام به تبدیل عمده بار به خرده بار نمایند
نعمتی افزود :در این توقفگاه ها خودروهای سنگین باید عمده بار رابه خرده بار تبدیل کنند. اما اگر نوع بار بصورتی است که امکان تبدیل به خرده بار نباشد ،مانند مصالح ساختمانی ،می بایست براساس ساعت مجاز وارد شهر شوند .
او با اشاره به اینکه اولین توقفگاه به متراژ ۱۱۳هکتار در محور پل فسا توسط این سازمان در حال احداث است افزود:مرحله دیوار گذاری این توفقگاه تمام شده است و هم اکنون در مرحله مشاوره و طراحی توسط معاونت محترم معماری و شهرسازی شهرداری هستیم که پیش بینی می شود در نیمه اول سال ۱۴۰۲, این طراحی تمام و عملیات عمرانی آغاز گردد.
به گفته این مدیر شهری این بزرگترین توفقگاه کشور خواهد بود که تمام خدمات مانند جایگاه سوخت ،تعمیرگاه خودرو معاینه فنی و سایر خدمات متناسب با خودروها در این توقفگاه لحاظ خواهد شد .
نعمتی با بیان اینکه توفقگاه دوم در محور شمالغرب کلان شهر شیراز ایجاد خواهد شد ،عنوان کرد : با توجه به بارترافیکی محور آزاده راه شیراز – اصفهان و ترافیک حاصل از تردد خودروها احداث این توقفگاه ضروری است .
او اضافه کرد :برای احداث این توقفگاه در این محدوده به ۵۰هکتار زمین نیاز داریم که این زمین می تواند بصورت مشارکتی و با همکاری سرمایه گذار تامین و توقفگاه دوم شهر شیراز خواهد بود .
ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری اظهار امیدواری کرد طی برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم چند سال آینده در محور بلوار امیر کبیر در ورودی شیراز -کازرون نیز توقفگاه سوم را ایجاد نمایم .
نعمتی درباره ضرورت ایجاد باراندازه های حاشیه ای سطح شهر شیراز با ابلاغ شیوه نامه مصوبه شورا گفت:براساس مصوبه شورا مبنی بر تردد مکانی و زمانی خودروهای باری در سطح شیراز ، شهر شیراز به سه محدوده قرمز ،سبز وزرد تقسیم می شود که در محدوده قرمز که جز مناطق پر ترافیک شهر است باید از تردد خودروهای حمل و نقل بار در ساعت های پر ترافیک جلوگیری و تردد براساس برنامه زمانبندی صورت بگیرد.
به گفته ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری براساس شیوه نامه تردد مکانی و زمانی خودروهای باری که بعضا کالاهای غیر ضروری را توزیع می کنند که در محدوده قرمز در ساعت های غیر از پیک امکان توزیع کالا را دارند .
این مدیر شهری با بیان اینکه ساعت مجاز تردد خودروهای باری در محدوده قرمز ،زرد و سبز مشخص شده است تصریح کرد : تکلیف شهرداری برای عملیاتی کردن طرح تردد مکانی و زمانی این است که کنترل و نظارت خودروهای باری نیاز است مکانیزه با دروبین های LEZ باشد دوربین هایی که ابتدا معاینه فنی را انجام دهند که یک الزام وزارت کشوری است .
نعمتی عنوان کرد : طراحی دروبین های LEZ در ورودی های محدوده قرمز ایجاد شده است که عملا دو کار را انجام می دهد ؛یکی کنترل معاینه فنی و دیگری کنترل سامانه بار. بدین صورت که تردد خودروهای حمل و نقل بار در ساعت مجاز و و با کنترل ثبت بار برگ صورت میگیرد . وی در ادامه افزود لازمه اجرای تردد مکانی و زمانی نصب دروبین های LEZ هست .
او با بیان اینکه این دروبین های پلاک خوان باید توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک نصب گردد ،عنوان کرد : برای نصب دروبین های LEZ که تردد براساس معاینه فنی خودرو ها را کنترل و نظارت می کنند ، یک قرار داد با پیمانکار جدید و سرمایه گذار بسته شده است تا در کنار کنترل معاینه فنی خودروها ،وسایل نقلیه حمل بار در ساعت مجاز و غیر مجاز را کنترل و در ساعت غیر مجاز این خودروها را جریمه کنند.
به گفته نعمتی تمام زیر ساخت اجرای این طرح آماده است که طبق مصوبه شورا اجرای کامل طرح نیازمند نصب دروبین ها در محدوده قرمز است.
او از تکلیف شورا مبنی بر ایجاد باراندازهای حاشیه ای خبر داد و گفت: لازمه اجرای طرح تردد مکانی و زمانی خودروهای حمل بار ایجاد مکان های برای تخلیه بار است که به نام بار انداز حاشیه ای تاکنون در معابر مرکزی شهر اجرا گردیده است
ریس سازمان حمل بار شهری ادامه داد : نیاز داریم در هر سه محدوده بارانداز حاشیه ای ایجاد کنیم که در قالب ایستگاه بارانداز برای تخلیه بار درنظر گرفته شود
نعمتی یادآور شد تا کنون در ۲۴ معبر تعداد ۱۲۶بارانداز حاشیه ای در محدوده قرمز ایجاد شده است که تجهیز سه محدوده به بارانداز حاشیه ای در برنامه پنج ساله شهرداری عملیاتی می شود .
نعمتی با بیان اینکه در کنار نصب تابلو های اطلاع رسانی بارانداز حاشیه ای ،جلسات مختلف با انجمن های صنفی و اتاق اصناف و انجمن ها پخش گرفته شده است عنوان کرد : زمان بندی و شیوه نامه اجرای این طرح به آنها گفته شده است و با در اختیار قرار گرفتن دروبین های نظارت تصویری معاینه فنی خودرو به نام LEZ عملیات این تردد ظرف یک ماه اجرایی می گردد
او با بیان اینکه براساس تکلیف شورا باراندازهای حاشیه ای در مکان هایی که تردد زیاد است با عنوان باراندازهای غیر حاشیه ایجاد می گردد ،ادامه داد :براساس این طرح برای سه محور پرتردد در کنار بازار مرکزی شهر شیراز در منطقه هشت از جمله بست شمالی ورودی شاهچراغ ، پارکینگ وفا مابین بازار وکیل شمالی و جنوبی و دروازه اصفهان شابلون کف زده با هدف ایمن کردن بارانداز غیر حاشیه ای ایجاد شده و ایجاد می گردد تا راننده با خیال راحت تخلیه و بارگیری کالا را انجام دهد
ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز خاطر نشان کرد : درصدد هستیم باراندازهای حاشیه ای را مجهز به نصب دروبین پلاک خوان کنیم که توقف خودروها ی سواری با جریمه همراه گردد .در مرحله نخست ۲۰دستگاه دوربین در مرحله آگهی مناقصه است تا با انتخاب پیمانکار در سه ماه آینده در محورهای پر تردد نصب گردد
نعمتی عنوان کرد :در حال حاضر بارانداز های حاشیه ای در خیابان توحید مجهز به نصب دوربین هستند و خودروهای سواری در این مکان توقف نمی کنند چرا که با نصب دروبین توقف آنها با جریمه روبرو می شود .