شیراز تحلیل – آغاز عملیات اجرایی فاز دو (توسعه شمال شرقی) خط دو مترو و رونمایی از پروژه های حمل و نقل مسافر، هوشمندسازی و مطالعاتی شهرداری شیراز با ارزش 63670 میلیارد ریال رقم خورد
محمدحسن اسدی در آيين آغاز عمليات اجرايی فاز دوم خط ٢ قطار شهري شيراز بيان كرد: توسعه شمال شرقي خط ٢ مترو شيراز از امروز به سمت ايستگاه كلبه سعدي و پس از آن ايستگاه فضيلت آغاز میشود.
او با بيان اينكه دستگاه TBM در خط ٢ مترو اين كلانشهر از ميدان قهرمانان در ميانرود به ايستگاه آزادی رسيده است، افزود: پيشرفت اين خط تا ايستگاه آزادي مرهون تلاش شهرداران، شوراها، دولتها و استانداران، پيمانكاران و عوامل اجرايی است.
شهردار شيراز خاطرنشان كرد: فاز اول خط ٢ مترو شيراز در دهه فجر امسال از ميدان قهرمانان تا ميدان امام حسين(ع) به طول 10 كيلومتر و ٣ ايستگاه به بهرهبرداری میرسد.
اسدی با بيان اينكه از ميدان امام حسين(ع) تا ميدان آزادی نيز عمليات باقیمانده زيادی وجود دارد، گفت: در فاز دو خط ٢ مترو نيز 5 ايستگاه از ميدان آزادی تا فضیلت طراحی شده است.
او ارزش اين پروژه را بیش از ٦٢ هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: قرارگاه خاتمالانبيا(ص) قول مساعد داده كه در بازه زماني ٣٠ ماهه ايستگاههای باقيمانده را به اتمام برساند.
مقام ارشد شهری شيراز همچنين با بيان اينكه ساخت هر کیلومتر و ساخت ايستگاه مترو خط یک شيراز ١٠٠ ميليارد تومان هزينه داشت اما امروز به بيش از ١٢٠٠ ميليارد تومان رسيده است، گفت: كمك دولت امروز منوط به فروش و انتشار اوراق مشاركت بهصورت سهم ۵۰ درصدی دولت و ۵۰درصدی شهرداری شده است.
اسدی خطاب به تعدادی از نمايندگان فارس در مجلس شوراي اسلامي كه در اين مراسم حضور داشتند، تاكيد كرد: در بودجه سال آينده فروش و انتشار اوراق مشاركت برای شهرداریها به ويژه در بخش مترو و خريد اتوبوس و ناوگان فرسوده با تعهد ۵۰ درصدی سهم دولت اعمال شود.
او همچنين با بيان اينكه براي پيشرفت شيراز امروز همه اختلاف سليقه را كنار گذاشتهايم، افزود: طی يك توافق با شورا و قرارگاه خاتمالانبيا(ص) توسعه مترو را به جد دنبال میكنيم.
اسدی با بیان اینکه امروز در شهر شیراز تمام موضوعات را کنار گذاشتهایم، اضافه کرد: روز ۲۶ آذر ماه مصادف با روز ملی حملونقل است و این تعهد را متقبل میشویم که ظرف ۳۰ ماه آینده پروژه خط دو مترو از میدان قهرمانان تا میدان کلبه اجرا شود.
شهردار شیراز با تأکید بر اینکه شهر شیراز از امروز به بعد تغییر بسیار بزرگی در حوزه شهری خواهد داشت، گفت: عملیات اجرایی ساختمان پلاک گذاری شماره ۲ شیراز با هدف حذف ترافیک مرکز تعویض پلاک در غرب شیراز و افرایش رضایت مندی شهروندان با اعتباری بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال و رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس جدید با اعتباری ۱۲۰۰ میلیارد ریال و رونمایی از ۸ پروژه هوشمندسازی، مطالعاتی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه حمل و نقل و ترافیک با اعتباری بالغ بر ۱۴۶۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه های مورد افتتاح و بهره برداری همزمان با هفته حملونقل است.
اسدي در پايان اعلام كرد: طی دو ماه گذشته ۱۴۶پروژه به ارزش ٩هزار و ٣٨٣ ميليارد ريال در شيراز كلنگزنی و به بهرداری رسيدند
استاندار فارس نیز در ادامه این مراسم ضمن تقدير از فعالان عرصه حمل و نقل، بیان کرد: مردم ساكن كلانشهر شیراز هميشه جزو انسان هاي فهيم و بامعرفت هستند و مطالبه آنها متناسب با مولفه هايي چون شهر پايتخت فرهنگی، ادبی، زيبايی، محيط زيست و …است.
محمدهادی ايمانيه با بيان اينكه حركاتي چون تلاش مجدانه براي بهره برداري از خطوط مترو نشان از روحيه جهاد و سازندگي دارد، افزود: البته نبايد تنها به دو خط اكتفا كرد و توقع ما اين است كه دسترسي به حرم احمد بن موسي(ع) و شهرک گلستان و صدرا هم از طريق خط مترو پيش بيني شود كه البته قرارگاه خاتم الانبياء اين قول را تا كلنگ زني به سمت حرم شاهچراغ(ع) هم در آينده ای نزديك آغاز كند.
رئيس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم با اشاره به تأثیرات بسیار خوب حوزه حملونقل اظهار کرد: از نمایندگان مجلس تقاضا دارم اگر منابعی که ما و شما میدانیم به این خط تزریق شود، براساس پیش بینی ۳۰ ماهه که برای ساخت این پروژه شده است عدد دست یافتنی است و این اتفاق یقینا رخ خواهد داد.
مهدی طاهری با بیان اینکه از شهردار شیراز درخواست دارم تا سازمان حملونقل ریلی به دو سازمان تفکیک شود، افزود: تفکیک این دو سازمان باید انجام شود تا یک سازمان برای اجرا و یک سازمان برای بهرهبرداری باشد.
ابراهیم عزیزی در آیین آغاز عملیات اجرایی توسعه شمال شرقی خط دو مترو عنوان کرد: به حوزه حمل و نقل میتوان دو نگاه داشت که یک نگاه در جهت برآورده کردن نیازهای حوزه حمل و نقل است که بستری برای توسعه این بخش است که در حوزه اجرایی کار درست و سزاواری است. اما معتقدیم که حمل و نقل یک حوزه حاکمیتی، مهم و سرنوشت ساز در معادلات اجتماعی و حتی امنیتی است.
او افزود: بسیاری از نظامات سیاسی حمل و نقل را حوزه مهم و تأثیرگذار در تعریف امنیت و رضایتمندی مردم می دانند و معتقدم باید این بخش را با این نگاه دنبال کنیم تا رویکرد همه جانبه به حوزه حمل و نقل بتواند بخش اعظمی از رضایتمندی مردم را در نظام سیاسی فراهم کند.
عزیزی با اشاره به جریان اغتشاشات اخیر که یکی از حوزه های مورد تأکید عناصر ضد انقلاب به حوزه حمل و نقل سوق داده شده بود، گفت: باتوجه به این موضوع اقداماتی در دستور کار قرار گرفت و با رویکرد هوشمندانه و قاطع این اقدام خنثی شد.
نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تأکید دارم که این حرکت بی نظیر در آینده توسعه یافته، یک رویکردی حاکمیتی به همه اجزای نظام در حوزه های تقلیلی، اجرایی و همه سازمان هایی است که ذی مدخل هستند و باید حوزه حمل و نقل را جدی بگیرند و به آن توجه کنند.
عزیزی ادامه داد: امروز در کلانشهر شیراز نمی توانیم بگوییم که یک شهر توسعه یافته هستیم و با توجه به اینکه بخش عظیمی از مشکلات را شاهد هستیم به عنوان یک شهر در حال توسعه یقینأ باید بپذیریم که تلاش های ما متکی به رشد و توسعه یافتگی در آینده است.
نماینده مردم شهرستان زرقان و شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه صنعت حمل و نقل مهم ترین تکیه ما باید در حوزه ریلی باشد، گفت: آسیب پذیری و هزینه ها در بخش های مختلف با تکیه بر حوزه حمل و نقل ریلی می تواند سزاوارتر باشد.
او اضافه کرد: یقینا باید پس از ادامه و تکمیل خط ۲ و مسیرهای شرقی شیراز، عملیات اجرایی خطوط ۳ و ۴ به سرعت آغاز شود. چرا که عدم شروع این خطوط به معنای عدم تکمیل مسیر خطوط بویژه در مسیر ایستگاه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است.
نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان خاطر نشان کرد: خط ۳ تکمیل کننده آزاد راه شیراز اصفهان است و به یک معنا باید توسعه حمل و نقل ریلی را به عنوان یک ضرورت دنبال کنیم تا از سایر ظرفیت های آزادراهی و بزرگراهی و کمربندی های جنوبی، شمالی و شمال شرق شهر بتوان حداکثر استفاده را برد.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتمالانبیاء کشور (ص) در آیین اغاز عملیات اجرایی توسعه شمال شرقی خط ۲ قطار شهری شیراز از میدان آزادی تا میئدان کلبه و فضیلت با اعتبار ۶۲هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال با اشاره به خطوط مترو در شهر شیراز گفت: محور توسعه شرقی و غربی مواصلاتی درون شهری شیراز حدود ۹ محور مواصلاتی مناسب وجود دارد اما در مسیر محورهای شمال به جنوب طول محور کمتر از محورهای شرقی و غربی است.
اسدالله حاجی زمانی با اشاره به خط دو مترو یک محور شمالی – جنوبی است افزود: فاز دو خط دو مترو به نقاط گردشگری شهر شیراز ادامه دارد از اهمیت ویژه ای برخودار است و با تصمیمی که گرفته شده است محوز شمالی و جنوبی کمک بسیار موثری به ترافیک و حمل و نقل درون شهری شیراز خواهد داشت.
به گفته او؛ رینگ خط دو مترو کمک شایانی به جابجایی مسافر خواهد داشت چرا که به دلیل اتصال خط یک مترو به خط دو مترو در یک مسیر 40 کیلومتری جابجایی مسافر را پوشش می دهد
حاج زمانی اظهار امیدواری کرد: خط ۲ مترو شیراز با تامین منابع مالی و توانایی شهردار شیراز برای راههای تامین منابع مالی شاهد بهره برداری در مدت زمان ۳۰ماه باشیم.
او همچنین اشاره ای به فعالیت های مجموعه قرارگاه خاتم انبیا در بخش مختلف کشور در طول ۳۳سال گذشته گفت: تا کنون این قرار گاه ساخت ۳۸ کیلومتر خطوط مترو در ۱۰ کلان شهر کشوررا در قالب ۱۵ خط را برعهده داشته است همچنین مسولیت ساخت خط دو مترو را نیز برعهده دارد.
رئيس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: همانگونه که مردم شیراز به درستی بارها اعلام کردند اکثر مسیرهای شهر شیراز شرقی و غربی هستند و ما در مسیرهای شمال به جنوب در شیراز دچار فقر حرکتی هستیم و خط دوم از این نظر بسیار حایز اهمیت است.
یقطین ادامه داد: به همین دلیل برای اجرای خط دوم از میانرود تا آزادی 10 کیلومتر مسیر را تاکنون طی کردیم، اما چون ایستگاه میدان امامحسین(ع) تقاطع است نیاز بود قسمتهای شرق شهر به ویژه قسمتهای گردشگری حافظیه و سعدیه هم به خط یک وصل شوند، پس تصمیم گرفتیم ادامه خط دو مترو به سمت سعدی را هم شروع کنیم.
او اضافه کرد: اما در کنار آن ایستگاه فضیلت هم که در برنامه نبود به این بخش از مترو اضافه شد که میتواند برای ورودی شیراز از خرامه و مردم سعدی نیز از طریق تونل سعدی مورد استفاده قرار گیرد .
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی افزود: این بخش از خط ۲دارای ۵ایستگاه شامل ایستگاه آزادی ، میدان قائم، حافظیه ، کلبه سعدی و فضیلت است .
رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: با بهره برداری از پروژه های قطارشهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرآیند حمل و نقل تسهیل شده و این امر نقش موثری در هوای پاک دارند.
علی اکبر سلطانی با تبریک فرارسیدن روز حمل و نقل از تلاش شهرداری و حمایت های شورای اسلامی شهرشیراز در راستای توسعه زیرساخت های ارتباطی خبر داد و افزود: فاز دوم مترو از میدان آزادی آغاز شده و تا ایستگاه فضیلت ادامه می یابد و امیدواریم در مدت باقیمانده از شورای ششم تونل این مسیر به پایان رسیده و حداقل سه ایستگاه به بهره برداری برسد.
او افزود: مشارکت مردم با مجموعه های شهرداری و شورا که دارای ساختاری خودگردان هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هزینه های اجرای چنین پروژه هایی در قالب پرداخت عوارض از سوی شهروندان احصا می شود.
سلطانی با اشاره به این موضوع که پروژه های حوزه حمل نقل چند بعدی بوده و در گردشگری شهر نیز نقش موثری ایفا می کنند، اظهار داشت: تعداد 24 دستگاه اتوبوس برای پیوستن به ناوگان حمل و نقل عمومی به همت شهرداری شیراز و وزارت کشور تهیه شده است و امیدواریم تا پایان امسال شاهد تحویل 170 دستگاه اتوبوسی باشیم که در تعهد مجموعه سازمان همیاری های شهرداری است. در سال های آتی نیز 500 دستگاه اتوبوس به شریان های ارتباطی شیراز اضافه می شوند.
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی ساختمان مرکز تعویض پلاک شماره ۲ بیان کرد: در محدوده اراضی میوه و تره بار در سنوات گذشته مرکز تعویض پلاک شماره ۲ فعالیت خود را آغاز کرده بود و در قالب خدمات رسانی نقل و انتقالات، تعویض پلاک به تمامی شهرستانهای استان در قالب خودروهای سنگین، نیمه سنگین و موتور سیکلت و خودروهای عمومی خدمات رسانی می کرد.
پژمان شفیعی اظهار کرد: باتوجه به مطالبات مردم، شورای شهر و تأکیدات شهردار شیراز مقرر شد تا مرکز تعویض پلاک شماره ۲ احداث شود و این مرکز توسعه یابد و در قالب یک قرارداد پیمانکاری به مبلغ 39 میلیارد ریال انجام شود.
رئيس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری اضافه کرد: این ساختمان در قالب ۵ غرفه خدمات رسان، یک انبار پلاک است که با برنامهریزی صورت گرفته تا ۳۰۰ دستگاه خودرو به صورت روزانه پلاک گذاری می شود.
محمد تقی تذروی ناظر شورا در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز عنوان کرد: موضوع مد نظر شورا این است که مردم چه میخواهند.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: باتوجه به تعداد بسیار زیاد مراجعه کنندگان به مرکز تعویض پلاک شماره یک که منجر به ایجاد صفهای طولانی شده بود با تعامل و همکاری نیروی انتظامی و مجموعه راهور مرکز شماره ۲ به جهت ارائه خدمات رسانی مطلوبتر راهاندازی شد.
او بیان کرد: این مرکز به جهت رفع نیازهای مردم ایجاد می شود و امید است طی چند ماه آینده با بهره برداری از این مرکز از ایجاد صفوف طولانی در شماره گذاری جلوگیری شود.
آرش فرجزاده قائممقام شهردار شیراز با تشکر از شورای اسلامی شهر شیراز، حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری و پلیس راهور جهت احداث مرکز تعویض پلاک شماره دو اظهار امیدواری کرد: این پروژه کمتر از مدت زمان قرارداد با تلاش مضاعف به بهره برداری برسد تا گره ای از مشکلات شهروندان در این حوزه را رفع کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به فعالیت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در کلانشهر شیراز عنوان کرد: با توجه به درنظر گرفتن عمر مفید ۱۰ سال برای این ناوگان نزدیک به ۵۰ درصد آن به سن فرسودگی رسیده اند.
هادی شهدوست شیرازی در آیین رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی، تجهیز ناوگان اتوبوس درون شهری شیراز به سامانه بی ام اس گفت: اگرچه سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز جز جوانترین ناوگان است اما وضعیت تا نقطه مطلوب فاصله دارد و نشان از عدم توجه به حمل و نقل عمومی در گذشته است.
شهدوست شیرازی گفت: از بخش توزیع شده ناوگان حمل و نقل عمومی سهم شهرداری شیراز از انتهای سال گذشته تاکنون ۱۴۷ دستگاه بوده است که به مرور درحال تحویل است.
معاون شهردار شیراز با بیان اینکه درحال حاضر ۲۴ دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است، ابراز کرد: این تعداد ناوگان اتوبوس از امروز وارد چرخه سیستم حمل و نقل عمومی شهر شیراز می شود.
شهدوست افزود: مدل واگذاری این اتوبوس ها به صورت خرید خدمت است که شهرداری شیراز به عنوان پیشنهاد دهنده این مدل بوده و به عنوان دستورالعمل در سطح کشور تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه توجه به بخش تاکسی رانی ضروری است و دولت باید فکر اساسی برای این ناوگان داشته باشد تصریح کرد: به دنبال خرید ۷۵ دستگاه میدل باس به صورت اتومات و دو درب هستیم که مراحل ابتدایی و مذاکره آن با خودروساز طی شده است.
به گفته شهدوست؛ همچنین ۴۵ دستگاه ون نیز خریداری شده است که تا پایان امسال به ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز اضافه می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی جز اولویت های شورا و شهردار کلانشهر شیراز است، تصریح کرد: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را پیش بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۳ به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز اضافه شود.
شهدوست با اشاره به تجهیز ناوگان اتوبوس و مینی بوس رانی به سامانه مدیریت هوشمند( بی ام اس) گفت: این اتفاق دستاورد بزرگی است که محقق شده است و به عنوان دستاورد هوشمندسازی کلانشهر شیراز در حوزه حمل و نقل محسوب می شود.
وی افزود: اگر معتقد به جهانشهر شیراز هستیم باید اداره آن به صورت هوشمند باشند چراکه ساماندهی شهر شیراز در بحث حمل و نقل به صورت سنتی غیرممکن شده است.
وی گفت: سخت افزار این سامانه در ۷۳۵ دستگاه نصب شده است و برای اولین بار در کشور نیز اپلیکیشن مسافر نیز با اسکن بارکد نصب شده در اتوبوس ها در اختیار شهروندان قرار میگیرد تا فاصله و زمان رسیدن اتوبوس قابل رصد باشد.
شهدوست خاطرنشان کرد: با نصب دوربین ها تا پایان سال رفتار راننده و مسافران نیز قابل کنترل خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه پلیس راهور تلاش های سازنده و همکاری ارزشمندی با شهرداری شیراز داشته اند، یادآور شد: ۵ دستگاه خودرو به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده است تا ساماندهی و نظم و انضباط را در شهر شیراز شاهد باشیم.
شهدوست بیان کرد: پیش بینی می شود تا سال آینده هر منطقه شهرداری یک دستگاه از این خودروها را داشته باشد که به صورت هوشمند سامان دهی و نظم شهر داشته باشیم.
شهدوست در رابطه با کیف پول و پرداخت الکترونیک به تاکسی ها گفت: با مذاکراتی که انجام شد بخشی از کیف پول اقدام و QRکدهایی تعریف و در برخی از تاکسی ها نصب شد و امید است پایه و اساسی شود تا کیف پول شهرداری به زودی کار خود را آغاز کند.
معاون شهردار شیراز با اشاره به هوشمندسازی پارکینگ ها نیز عنوان کرد: این موضوع به جد پیگیری شد و در ۳ پارکینگ طبقاتی هوشمند سازی و نظارت تصویری آغاز شده است.
مصطفی کیانی رحیمی نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در آیین رونمایی از ۲۴دستگاه اتوبوس در مجموعه ناوگان حملو نقل عمومی گفت: این اقدام در راستایی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.
به گفته او؛ افزودن ۲۴دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف افزایش کارایی و خدمات دهی به شهروندان صورت گرفته است.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین همچنین ضمن تبریک هفته حمل و نقل و ترافیک به متولیان امر و رانندگان ناوگان اتوبوس و تاکسی گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی سفیران فرهنگی هستند.
کیانی رحیمی با اشاره به افزودن ۲۴دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل و با ارزش خواندن این خدمت توسط شهرداری تصریح کرد:مجموعه این اقدامات باعث افزایش سرانه رضایتمندی مردم از خدمات شورا و شهرداری می شود.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: اقدامات شورا و شهرداری نباید نقطه پایان مسیر خدمت رسانی باشد چرا که الزام به توسعه پایدار شهری از مسیر توجه به توسعه حمل و نقل عبور می کند.
کیانی رحیمی با تقدیر از پروژه های هوشمند سازی که در این آیین در بستر خدمات شهری حوزه حمل و نقل افتتاح شد، اظهار کرد: خدمات ارائه شده توسط مجموعه شورا و مدیریت شهری باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندی می شود.