شیراز تحلیل – تحقق وعده افتتاح فاز یک خط 2 مترو در دهه فجر حاصل تلاش جهادی و شبانه روزی است.
صنعت حملونقل در کشور ما، دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که ویژگی اصلی آن تلاش برای دستیابی به جایگاهی والاتر بوده است. بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کاهش تعداد روزهای ناسالم هوا، صرفهجویی در وقت مسافران در زمان تردد شهروندان و کاهش میزان تصادفات از دستاوردهای ورود مترو در زندگی شهری است. قطار شهری (مترو) یکی از سامانههای حملونقل شهری است که امروز در شهرهای بزرگ کاربرد فراوانی یافته و رو به گسترش است
به گزارش شیراز تحلیل،علی اکبر سلطانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در بازدید از فاز 2 خط یک مترو بیان داشت باید قدردان جوانان با غیرت در قطار شهری و قرارگاه خاتم باشیم با پیگیری های انجام شه برای تحقق وعده افتتاح فاز یک خط دو مترو در دهه فجر امسال تلاشی شبانه روزی،انقلاب و جهادی در زیر زمین رخ داده است.
در پی بازدید ریاست محترم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران و شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر سازمان سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در روز سه شنبه تاریخ 27 دیماه موارد مختلف در خصوص آخرین وضعیت خط مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.
در این بازدید آخرین وضعیت اجرای خط ۲ ، روسازی ایستگاه به فاصله ۶۰ متری از ایستگاه میدان امام حسین (ع) رسیده است و با کار و تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیاء ص در حال حاضر در دو شیفت کاری، فعالیتهای عمرانی با بالغ بر ۴۰۰ نفر نیروی انسانی در میدان امام حسین (ع) و بالغ بر 200 نفر نیروی انسانی در ایستگاه های قهرمانان و امیرکبیر در حال انجام است.
بر اساس این گزارش روسازی خط 2 در حال حاضر در فاصله ۶۰ متری ایستگاه امام حسین علیه السلام واقع شده است که در دو شیفت کاری در حال فعالیت است و امید است تا ۴ بهمن ماه سال جاری عملیات روسازی در این مسیر به پایان رسیده و امکان تست سرد برای خط تا میدان امام حسین (ع) فراهم گردد.
آسانسور های ایستگاه ها در حال احداث و تکمیل است و تجهیزات برق بالاسری و سیگنالینگ موقت ایستگاه نیز در حال تکمیل است که امیدواریم با کار شبانه روزی انجام شده امید است بتوانیم قطار را در وعده مقرر شده به میدان امام حسین (ع) برسانیم.
اجرای نازک کاری ایستگاه از دیوارها تا کف ایستگاه شروع گردیده و سنگ های پله در حال نصب است تلاش بر این است که با سرعت عمل بیشتر پیمانکاران و کار شبانه روزی که در حال انجام است این اقدامات به اتمام برسد.
پیش بینی اولیه جهت تکمیل این ایستگاه مرداد ماه سال 1402 بوده که با توجه به هماهنگی های انجام شده بین پیمانکار و شهرداری شیراز عملیات عمرانی سرعت یافته و با افزایش تعداد نیروی انسانی و همچنین شیفت های کاری وعده افتتاح این خط در دهه فجر سال جاری برای شهروندان شیراز محقق خواهد شد.
با اتصال خط ۲ به خط یک مترو شیراز، دسترسی مردم جنوب شیراز به شرق و غرب و شمال شهر شیراز با سهولت بیشتری اتفاق خواهد افتاد و در کنترل ترافیک شهری اثرات مثمر ثمری خواهد داشت.
سلطانی ادامه داد وعده داده شده به مردم شیراز محقق خواهد شد وتلاش شورای شهر شیراز و شهرداری بر این خواهد بود که در این دوره شورا بتوان ایستگاه های باقی مانده از خط 2 متروی شیراز را تکمیل نموده و حداکثر بهره برداری را در خط 2 داشت باشیم.
او معتقد است اهمیت توسعه خطوط مترو بر توسعه پایدار کلان شهر شیراز از ملزومات ارتقاء رفاه و کیفیت زندگی شهروندان ،گسترش ریل محور حمل و نقل عمومی در شیراز می باشد
کار شبانه روزی که در این ایستگاه در حال انجام است کاری است که نتیجه وحدت و همدلی پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیا) و کارفرما (شهرداری شیراز) بوده است که با پیگیری های مکرر شهردار محترم شیراز و اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در حال به ثمر نشستن است.
حد مسیر فلکه فرودگاه تا میدان آزادی از جمله محورهای پر ترافیک شمالی-جنوبی شهر شیراز بوده که با احداث خط 2 و تکمیل این خط امیدواریم حجم ترافیک در این محور کاهش یابد.
سرعت دسترسی انتقال ساده و آسان و حمل و نقل ایمن از جمله اهدافی است که در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با جدیت در حال پیگیری است تا نتیجه حاصل شود.
![](https://shiraztahlil.ir/wp-content/uploads/2023/01/4d078952-a5a2-4234-940d-e93633e62373.jpg)
![](https://shiraztahlil.ir/wp-content/uploads/2023/01/6bbb6925-cc60-4284-b7ac-e00686152795.jpg)
![](https://shiraztahlil.ir/wp-content/uploads/2023/01/29e84771-1015-4ded-bfc2-e3661a6b5ac3.jpg)
![](https://shiraztahlil.ir/wp-content/uploads/2023/01/81806ed7-2687-4037-8f4a-ef223a6b3c27.jpg)