به رغم عدم همراهی ها؛ از راه اندازی “شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی” کوتاه نمی آییم
اختصاصی شیراز تحلیل _ سهیلا محبی؛ کارآفرین در کشاورزی، صنعت و مسکن و رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی فارس در گفت و گوی اختصاصی خود با خبرنگار شیراز تحلیل به بررسی نقش مسئولیت اجتماعی در کسب و کارها و موفقیت آن ها پرداخته است.
سهیلا محبی در شروع گفت و گوی خود از راه اندازی مرکز پایش مسئولیت اجتماعی که طرحی جدید و از مصوبات کمیسیون با توجه به نیاز استان بوده است، خبر داد.
عضو اتاق بازرگانی فارس می گوید متاسفانه همکاری لازم برای راه اندازی مرکز پایش مسئولیت اجتماعی صورت نگرفته است.
او تصریح کرد به همین منظور از طریق کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران به این موضوع ورود کرده و عنوان طرح را در راستای همان اهداف مرکز پایش مسئولیت اجتماعی به”شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی” تغییر داده اند.
محبی عنوان کرد، پیش نویس این طرح آماده شده و مورد تایید ریاست اتاق ایران نیز قرار گرفته است؛ اما متاسفانه به رغم این تلاش ها بخش حقوقی تا کنون همراهی و موافقت نهایی را اعلام نکرده است.
او در ادامه توضیح داده است که ادله قابل قبولی برای این عدم همراهی و موافقت نکردن ارائه داده نشده و از سوی دیگر همه ایرادهای بیان شده نیز با نظر کارشناسان بخش حقوقی مورد اصلاح قرار گرفته؛ اما تا این لحظه هنوز توافق نهایی و اصلی اعلام نشده است.
محبی تاکید کرد که کمیسیون در این موضوع کوتاه نخواهد آمد و با موافقت رئیس کمیسیون اتاق ایران اقداماتی برای جمع آوری اطلاعات اولیه در چارچوب قوانین شروع شده است.
او معتقد است هدف و استراتژی هر شرکتی سودآوری است و در مدیریت استراتژیک با رویکرد جدید مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان یک پارادایم غالب و مسلط در فضای اداره شرکت ها شده است.
او نهادینه کردن این مسئله در شرکت های ایرانی و بخش خصوصی را زمینه ساز آگاهی این شرکت ها از نقش خود دانست و عنوان کرد: این آگاه سازی میتواند کارهای ارزشمندی و پایداری را رقم بزند که منشاُ اثرات مثبتی خواهد بود.
او معتقد است مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای اداره شرکت ها و نظارت بر فعالیت بنگاه های اقتصادی و سرمایه داران مطرح می شود که پاسخگو در عرصه اجتماعی باشند.
محبی همچنین افزود: بخش زیادی از مالیات های اکتسابی از فعالین اقتصادی و بخش خصوصی صنعت است که با نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی ابهام نسبت به اعمال، برنامه ریزی ها، هزینه ها و سیاست های انجام شده برطرف می شود و می توان به راحتی پاسخ گو بود.
این بانوی کارآفرین نمونه کشوری با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی باید در شرکت ها و سازمان ها نهادینه و بخش خصوصی نسبت به این نقش خود آگاه شود افزود: این موضوع باید در استراتژی سازمان و همچنین بودجه ریزی اولیه مدنظر قرار گیرد که این امر به پایداری و کسب نتایج بهتر بسیار کمک کننده خواهد بود.
محبی گفته است مسئولیت اجتماعی ایجاد کننده فضای رقابتی است این امر منجر به این می شود که بسیاری از شرکت ها در فرآیند مدیریتی خود به این مفهوم توجه نمایند و در رقابت های اقتصادی، بازده زیست محیطی و اجتماعی خوبی را نیز تضمین کنند.
رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی فارس در خصوص اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت ها به شیراز تحلیل گفته خاطرنشان کرد: واضح است که اهمیت این مسئله و ذهنیت آن از گذشته های دور در جامعه فرهنگی ملیتی و مذهبی ما وجود داشته؛ اما امروزه مفهوم و داستان مسئولیت اجتماعی متفاوت است.
شناخت دقیق موقعیت امروز، داشتن تصویر روشن از آینده کسب و کار، به کارگیری یک برنامه یکپارچه و متوازن همراه با یک نظام حاکمیت شرکتی اثربخش برای دستیابی به نتایج خوب امری ضروری و ممکن است.
او معتقد است مسئولیت اجتماعی را نباید فردی و خاص عده ای دید، مسئولیت اجتماعی باید همراه با خیر همگانی باشد.
محبی می گوید مدلی که در مسئولیت اجتماعی است همگان را به سمت عدالت اجتماعی سوق می دهد و عدالت اجتماعی در مسئولیت اجتماعی دیده می شود.
در پایان سهیلا محبی در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی فارس به صورت کلی معتقد است که اتاق بازرگانی فارس جز اتاق های موفق ایران است و این موضوع در کارنامه آن کاملا مشهود است.