شیراز تحلیل ممنوعیت آموزش زبان خارجی در مهدکودکها ابلاغ شد. براساس این خبر، تمامی مهدکودکهای موظفاند شیوهنامه جدید بستههای تربیتی را بهکار گیرند.
به گزارش شیراز تحلیل،و به نقل از ایسنا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در راستای انجام وظایف و ماموریتهای خود و به منظور ایجاد فرصت برابر برای همه تولیدکنندگان محتواهای آموزشی و تربیتی دوره کودکی و نیز شناسایی حداکثری ظرفیتهای کشور در تولید محتوای آموزشی و تربیتی مناسب برای کودکان زیر هفت سال و یا درباره کودکان زیر هفت سال، رویداد ملی «یارستان کودکستان» را برگزار کرد.
نتایج این رویداد بر اساس شاخصهای شکلی و محتوایی و پس از سه مرحله ارزیابی توسط ارزیابان دستهبندی و نهایتاً بر اساس یافتههای علمی این رویداد و آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی مجموعه بستههای «تربیت و یادگیری» احصاء شد.
در واقع بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همه اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی باید در چارچوب برنامه درسی تربیت و یادگیری مصوب و شاخصهای ابلاغ شده نسبت به تالیف کتاب کار و بستههای یادگیری مربوطه اقدام کنند و انتشار فیزیکی و الکترونیکی و استفاده از این مواد و منابع آموزشی در کودکستانها به اخذ تاییدیه لازم منوط شده است.
در این راستا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بستههای تربیت و یادگیری و محتواهای آموزشی و تربیتی مجاز ویژه کودکستانهای دوره اول و دوم را به طور رسمی معرفی کرده است و از این پس ملاک عمل در تمام کودکستانها باید این بستهها باشد.
اکنون پس از ارزیابی این بسته، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بستههای تربیت و یادگیری ویژه کودکان زیر هفت سال را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ برای بهرهبرداری در کودکستانهای سراسر کشور معرفی کرده است.
بستههای تربیت و یادگیری دارای دو محتوای «اصلی» و «مکمل» هستند
این بستههای تربیت و یادگیری ویژه کودکان زیر هفت سال شامل دو نوع محتوای «اصلی» و «مکمل» است. محتوای «اصلی» به عنوان محتوای محوری کودکستانها در طول سال تحصیلی ـ تربیتی قابل استفاده است. در واقع محتوای «مکمل» به تنهایی پوششدهنده همه اهداف اصلی کودکستانها نیست و صرفا میتواند به عنوان فعالیتهای مکمل برای برنامههای مناسبتی و یا موضوعات خاص در کنار محتوای «اصلی» مورد استفاده قرار گیرد.
کودکستانها مجاز هستند به صلاحدید خود از میان فهرست بستههای آموزشی مورد تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک یا چند بسته اصلی و مکمل تربیت و یادگیری را با توجه به سن، دوره رشدی و تربیتی کودک و شرایط بومی و محلی انتخاب و استفاده کنند.
ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها
نکته مهم آن است که در بخشنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توصیه شده است که مراکز کودکستان درعین برجسته کردن عناصر هویتی و بومی، بر عناصرهویت بخش ملی و اسلامی به ویژه زمینهسازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور تاکید شود و نیز از آموزش زبان خارجی در این مراکز پرهیز شود. نظارت بر این امر نیز بر عهده واحد ذیربط در اداره کل آموزش و پرورش است.