شیراز تحلیل – رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی زودتر از این نمی توانیم شروع به کار کنیم/شهروند کارمند دولت: مسئله نظم در تغییر ساعات کاری و رفت و آمد ها باید به طور کلان و کشوری حل شود.
از آنجا که بعد از تغییر ساعت کاری کارکنان همه دستگاه های اجرایی و ادارات صبح ها ساعت 6 باید سرکار حاضر باشد و ظهرها حوالی ساعت 13 به خانه برگردند تا احتمال قطع یا شرایط سهمیه بندی در برق و آب به وجود نیاید و در مصرف انرژی صرفه جویی شود ،سوال این است که آیا راهکاری که هنوز معلوم نیست چه قدر در این سه ماه یعنی از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ثمر بخش است یا نه در روزهای آغازین این طرح چالش هایی به وجود آمده.
خبرنگار شیراز تحلیل با حضور میدانی خود در پایانه های ناوگان حمل ونقل عمومی به گفتگو با رانندگان ناوگان اتوبوس رانی و شهروندانی که در این شهر بر اساس سیستم حمل و نقل عمومی که بر مدار تاکسی اتوبوس و مترو است استفاده می کنند پرداخته و نظر آن ها را در خصوص تغییر ساعت در فرآیند رفت و آمد ها جویا شده.
راننده خط 27 اتوبوس شهری به ما اینگونه گفت که پس از تغییر ساعت کاری ادارت از شانزده خرداد ماه و شروع ساعت کاری ادارات و سازمان ها از ساعت 6 صبح تا 13 ظهر برنامه ریزی هایی که صورت گرفته بر این اساس بوده که خدمت رسانی در این ساعت به طوری صورت گیرد که استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی با ساعت کاری اعلام شده هماهنگ باشد و معطلی و بهم ریختی برای مردم به وجود نیاید .
به اعتقاد او کارمندی که ساعت 6 صبح در محل کار خود حضور دارد به محض ورودش کولر را روشن کرده و تا لحظه خروج از محل کارش خاموش نخواهد کرد!مگر نه اینکه این تغییر ساعت برای کنترل و بهینه تر شدن در مصرف برق است!
او ادامه داد ساعت 5:30 دقیقه صبح ساعت شروع فعالیت کاری در ناوگان حمل ونقل عمومی است و ساعت پایان کار ما 9 شب است این درحالی است که ما رانندگان قبل از ساعت 4 صبح بیدار شده و زودتر از این نیز امکانپذیر نیست.
به اعتقاد او مردم ظهر از خانه های خود خارج نمی شوند از طرفی تا ساعت ها بعد از پایان ساعت کاری ما یعنی 9 شب مردم در خیابان ها هستند برای مصرف بهینه برق تغییر ساعت دادند اما هیچ فرقی نکرده است بلکه کار هم برای مردم و هم برای ما سخت تر شده است .
یکی از شهروندان شاغل اداری که محل سکونت او در مرکز شهر است اما محل کار او در اداره برق صدرا می باشد به ما گفت :من سال ها است که این مسیر را با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی طی میکنم این روزها با تغییر ساعت راس ساعت 5:30 سوار بر اتوبوس می شوم و به راننده می گویم ای کاش کمی زودتر بیایید! تا بتوانم خودم را به محل کارم برسانم .
از او پرسیدیم با توجه به اینکه خودشان در اداره برق مشغول هستند آیا اجرای این طرح در ادامه موثر خواهد بود؟ او از پاسخ به این سوال امتناع کرد! اما معتقد بود این مسئله یعنی نظم در حضور به موقع در محل کار و تغییر در ساعت کاری باید به طور کلان و کشوری حل شود.
راننده اتوبوس شهری 150 نیز در این باره گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس ساعت اعلام شده در محل کار خود حاضر می شوند و اتفاقا دغدغه این را هم دارند که مردمی که از مسیر کار و محل زندگیشان از هم فاصله دارد به موقع در محل کار خود حضور داشته باشند اما زودتر این هم برای ناوگان حمل و نقل عمومی امکان پذیر نیست باید مسئولین علاوه بر دغدغه در مصرف انرژی در راستای حمایت و کاهش دغدغه مردم و شهروندان دراین مورد خاص توجه و دقت نظر داشته باشند.
به گزارش شیراز تحلیل در این گفتگو های میدانی و در بحث تغییر ساعات اداری ، یک نکته را نباید از نظر دور داشت و ان این است که افرادی که در محلی استخدام می شوند با توجه به برنامه زندگی خود و زمان بندی خاصی که برای آن ها داده اند کار را پذیرفته اند و اسستخدام شده اند ! و طبیعی است که نتوانند پیش بینی این را داشته باشند که ممکن است روزی و سالی و ماهی این زمان بندی با دلایلی خارج از برنامه بهم بریزد و بدون شک آن ها مسئول پاسخ گویی بی نظمی هایی که ممکن است به وجود بیاید نخواهند بود!
شیراز تحلیل در این خصوص با سایر مسئولین در ارتباط و نظرخواهی و پیگیر خواهد بود
شما همراهان همیشگی نیز دراین باره نقطه نظرات خود را اعلام نمایید