شیراز تحلیل – هادی شه دوست شیراز گفت:احداث 6 پارکینگ در دستور کار بوده است که پس از ابلاغ طرح جامع حمل و نقل ترافیک احداث نخستین پارکینگ در حال اجرا است همچنین به دنبال مکانیزه کردن پارکینگ ها هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در سلسه نشست های خبری روایت امید در تشریح پروژه های قابل افتتاح و کلنگ زنی این معاونت در ایام دهه فجر پرداخت
هادی شه دوست شیراز نخست با اشاره به تفاهم نامه همکاری فی ما بین شهردرای شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در خصوص حل مسائل و نیاز های شهرداری شیراز گفت: این تفاهم نامه منجر به ایجاد دفتر مشترک همکاری بین دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری شیراز خواهد شد و که به صورت مسئله محور مسائل و مشکلات شهر شیراز رسیدگی شود.
به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز این تفاهم نامه به تمامی حوزه های که نیاز به هوشمند سازی می باشد را در بر می گیرد.
شهدوست شیرازی در تشریح پروزه های حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: دو ایستگاه رحمت ایتسگاه کراس اور دولت در سازمان حمل و نقل ریلی از خط 2 فاز یک در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید..
او ضمن اشاره به دغدغه مدیریت شهری در توسعه حمل ونقل ریلی تامین واگن می باشد گفت: در این راستا اقداماتی صورت گرفته شهردار کلانشهر شیراز طی بازدید که از کارخانه های واگن سازی تهران وابهر داشته است با این دو کارخانه وارد مذاکره شده است اما به دلیل مشکلات بین الملل از جمله تحریم در تامین قطعات این شرکت ها دچار مشکل شده اند.
شه دوست ادامه داد در راستای رفع این مسائل با راه و شهرسازی تهران نیز وارد مذاکره شده ایم که هر چه سریع تر تهیه 21 واگن در قالب هفت رام را حل نماییم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از ورود 75 دستگاه میدل باس برای نخستین بار در کلانشهر شیراز خبر داد.
شه دوست شیراز از افتتاح و بهره برداری خانه خدمات خودرو حمل و بار ابرای نخستین بار در کشور گفت و اضافه نمود : در سطح کشور سازو کار مناسبی به جهت ارائه خدمات به مجموعه حمل و نقل بار وجود نداشت
این پروژه با همکاری بخش خصوصی در قسمت ورودی شرق شیراز می باشد که کلیه خدمات شامل صدور بارنامه،بیمه و.. در این مجموعه ارائه می شود.
معاون حمل و نقل ترافیک در خصوص سامانه lez گفت این طرح با 60 سامانه محدود ترافیک شهر شیراز را پوشش حواهد داد.
او با بیان این که محدود ترافیک شهر شیراز مصوب شورای عالی ترافیک را دارد و اجرای طرح در سه گام اتفاق می افتد گفت:در گام نخست محدود کم آلاینده محدوده ای است که خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت هوشمند جریمه خواهند شد و گام دوم تحت عنوان تردد مکانی زمانی حمل بار است بدین صورت که خودروهای حمل بار در هر ساعتی اجازه تردد را ندارند و در این مورد با همراهی مجامع امور صنفی و اتاق اصناف در حال ساماندهی می باشیم.
شه دوست شیرازی بیان داشت: با توجه به شرایط شهر شیرازدر ظرفیت های گردشگری پزشکی و… لاجرم به سمت محدودیت ترافکی باید رفت.
او گام سوم این طرح را الزام به سمت سیاست های محدود کننده مطرح کرد و گفت: درسنوات گذشته که طرح محدودیت ترافیکی زوج و فرد به موفقیت دست نیافت موانعی بر سر راه داشت لذا به دنبال رفع همه موانع هستیم.
او ادامه داد در اجرای این طرح اگر رصد محدوده های نظامی انتظامی کادر درمان و ساکنین و همچنین اعتبار سنجی به طور جد صورت نپذیرد در اجرا این طرح با مشکل مواجه خواهیم شد.
به گفته او پیش بینی ها بر این است که در تابستان سال آینده کام های اولیه اجرای طرح ترافیک زوج و فرد در کلانشهر شیراز برداشته شود.
شه دوست شیرازی بیان داشت با سرمایه گذاری بخش خصوصی 22 دستگاه پل عابر پیاده در شهر شیراز درحال احداث است.
معاون حمل و نقل ترافیک به موضوع و مطالبه پر اهمیت پارکینگ در شهر شیراز اشاره کرد و گفت در همین راستا احداث 6 پارکینگ در دستور کار بود که پس از ابلاغ طرح جامع حمل و نقل ترافیک احداث نخستین پارکینگ در حال اجرا است.شه دوست شیراز ی تاکید نمود به دنبال مکانیزه کردن پارکینگ ها هستیم.
به گفته او طراحی پارکینک که در مرز محدود ترافیک یعنی مقابل بیمارستان فرهمند فر واقع شده است به اتمام رسیده و در مرحله انتخاب پیمانکار می باشد.
شایان ذکر است این پارکینک در اختیار شهرداری با ظرفیت قریب 600 خودرو خواهد بود.
او همچنین ضمن تاکید به این که به دنبال افزایش ظرفیت پارکینگ ها در سطح شهر هستم در همین راستا پارکینگ احمدی جنوبی در بلوار سیبویه و یک پارکینگ در کنار ترمینال کاراندیش احداث خواهد شد.
معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه به زودی از محور قره پیری جمعیتی ازساکنین شهر صدرا به شیراز اضافه خواهد شد یک پارکینگ طبقاتی در تقاطع میلاد(محور تاچارا) در نظر گرفته ایم تا حجم خودرو به سمت شیراز را کاهش دهیم.
شه دوست در بحث مکانیزه کردن پارکینگ ها گفت 16 پارکینگ مکانیز،3پارکینگ هوشمند و 30 تقاطع سطح شهر به صورت هوشمند می باشند.
او ادامه داد 34 سامانه ثبت تخلفات و 52 سامانه نظارت تصویری اضافه شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ضمن بیان این موضوع که در بحث ایمن سازی کمربندی در کنار حوزه عمرانی قرار داشته ایم گفت: نصب دوربین ها و تجهیزات و علائم و هشدارهای ترافیکی در حال انجام است و با توجه به بحث سرقت سر پایه های علائم هشدار ترافیکی اعلام می کنیم برای نخستین بار در شهر شیراز با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بومی ساخت این سرپایه ها و علائم را به جنس کامپوزیت تبدیل می کنیم.
رضا محمدیان رئیس کمیسیون حمل و نقل ،ترافیک و عمران شورای شهر شیراز که در این نشست حضور داشت بیان داشت:شهر شیراز از نظر شکلی به صورت طولی می باشد به همین منظور اجرای طرح های ترافیکی را با مشکل روبرو می کند
او ابراز داشت:اقداماتی که در پروژه های درحال افتتاح ،کلنگ زنی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در حال انجام می باشد همگی از اتفاقات خوب و نوین هستند.
محمدیان با اشاره به این مبحث که یکی از موضوعات مهم در ترافیک، فرهنگ شهروندی و فرهنگ ترافیک است که این موضوع نیازمند ابزار تشویقی و جریمهای است و امروز پلیس راهور با توجه به محدودیتهایی که مواجه است، همکاری بسیار خوبی با شهرداری شیراز دارد اما این کافی نیست و نیازمند اقدامات بیشتر در این راستا می باشد.
به گفته رضا محمدیان عدد جرائم به نسبت تورم بازدارنده نیست .
او با تاکید بر این موضوع که مسئله ترافیک در شهر شیراز مسئله ای آزار دهند است گفت یکی از معضلات اصلی این موضوع بحث مهاجر پذیری و مسافر پذیر بود شهر شیراز به ویژه برای دریافت خدمات پزشکی است که منجر به تردد خودرو در مرکزیت شهر می شود.
به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل وترافیک شورای شهر طبق امار ارائه شده از سوی سازمان ترافیک بیش از 30 درصد خودرهایی که به برای دریافت خدمات درمانی به شیراز وارد میشوند غیر بومی هستند که این امر خود منجر به ایجاد ترافیک می شود.
رضا محمدیان به آغاز عملیات اجرایی و احداث شش پارکینگ در خارج از محدوده ترافیکی شهر شیراز نیز اشاره کرد.
محمدیان با اشاره به اینکه توسعه خطوط ریلی میتواند به کاهش ترافیک کمک بسیاری کند، تاکید کرد: در این راستا خط یک مترو در حال بهره برداری است و خط ۲ فاز اول آن مورد بهره برداری قرار گرفت و ادامه این خط از بلوار آزادی تا میدان کلبه در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: توسعه خط ۳ از میدان بصیرت تا شهرک گلستان با شش ایستگاه پیش بینی شده است و عملیات حفاری این ایستگاه پیش از پایان سال جاری آغاز میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود به موضوع خرید اتوبوس و تاکسی برقی و موتورهای شارژی و دوچرخه اشاره و اظهار امیدواری کرد: در این راستا اقدامات لازم در حال انجام است و انتظار میرود در سال آینده بتوانیم شاهد تحول در کلان شهر شیراز در این حوزه باشیم.