شیراز تحلیل – نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به بیان آخرین وضعیت روند احداث و عملیات عمرانی آزادراهها و خطوط ریلی استان فارس پرداخت و گفت: تمام تلاش ها معطوف به این است که آزادراه شیراز_اصفهان که ۹۵ درصد پیشرفت دارد بزودی به اتمام برسد و افتتاح شود.
جعفر قادری روز سه شنبه در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۲۴۰ کیلومتر که فاصله شیراز تا اصفهان را ۱۴۰ کیلومتر نزدیکتر میکند در هشت قطعه طراحی و در دست اقدام است.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: قطعات یک تا ۶ حدفاصل ایزدخواست تا تنگ خیاره بیضا بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تقریباً لایه اول و دوم آسفالت آن تمام شده؛ فقط حفاظ های بتنی و حفاظ حاشیه و روشنایی معابر و علائم راهنمایی و رانندگی آن باقی مانده است که آن هم در دست اقدام است و مسوولان استانی تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که این ۶ قطعه را بزودی به اتمام برسانند.
قادری اضافه کرد: با توجه به اینکه این آزادراه فاصله شیراز تا اصفهان را ۱۴۰ کیلومتر نزدیکتر می کند برای مردم خیلی جذابیت دارد و همه برای افتتاح آن لحظه شماری می کنند.
وی با بیان اینکه قطعه ۷ از تنگ خیاره تا دوراهی قلات طراحی شده است که ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تا شش یا هفت ماه آینده قطعه ۷ هم به بهره برداری میرسد؛ مراحل اداری ابلاغ قطعه ۸ نیز که از دوراهی قلات آغاز شده و تا بزرگراه حسینی هاشمی ادامه دارد در حال انجام است و به محض اینکه ابلاغ دریافت شود، سرمایه گذار قطعه ۸ را شروع میکند.
وی بیان کرد: برای اینکه بتوان قطعات ۱ تا ۶ را به بهرهبرداری رساند نیاز است که یک طرف از مسیر تنگ خیاره به لپویی را به عنوان بخشی از حلقه دوم کمربندی شمال شیراز که یک مسیر بزرگراهی است سریعتر به بهره برداری برسد تا به عنوان جاده اصلی مورد استفاده قرار بگیرد و خودروهایی که تا تنگ خیاره میآیند بدون اینکه وارد روستاها بشوند از مسیر خارج روستاها خودشان را به بزرگراه شیراز اصفهان برسانند و از طریق بزرگراه موجود به شیراز برسند.
نائب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس یادآور شد: مسیر تنگ خیاره به لپویی هم در سه قطعه هرکدام هشت کیلومتری توسط سه پیمانکار با سرعت در دست ساخت است و تمام تلاش این است که همزمان با قطعات یک تا 6 آزادراه به بهرهبرداری برسد.
قادری عنوان داشت: برای اینکه منابع مالی قطعات ۱ تا ۶ آماده شود هم یک مصوبه از دولت گرفته شود که ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر زمین تأمین شود که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و سازمان برنامه و بودجه هم یک مصوبه به عنوان مصوبات سفر دولت ۵۰۰ میلیارد تومان به این آزادراه اختصاص داده که ۲۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ را نقد پرداخت کرده و مابقی را قرار است در بهمن ماه پرداخت کند تا وزارت دفاع بتواند سریع تر خریدهایش را انجام دهد و به موقع قطعات یک تا شش را به بهرهبرداری برساند.
وی یادآور شد: شرکت عمران صدرا هم به عنوان شریک سوم، بخشی از تعهداتش که ۴۰۰ میلیارد تومان است را انجام داده و باقی تعهدات را که ۱۰۰ میلیارد تومان است باید از شرکت عمران شهرهای جدید مصوبه بگیرد و کل تعهدات را اجرا کند؛ درصدد هستیم این منابع از محلهای مختلفی تأمین شود تا به موقع شاهد افتتاح آزادراه شیراز اصفهان باشیم.
قادری بیان کرد: برآوردها این است که این آزادراه هر سال حدود سه هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سوخت دارد و این غیر از صرفه جویی در وقت مردم و فراهم شدن شرایطی برای کاهش تصادفات و تلفات انسانی است.
وی با اشاره به اینکه این آزادراه یکی از بزرگترین پروژههای آزادراهی کشور و نخستین پروژه آزادراهی استان فارس است، گفت: حدفاصل ایزدخواست تا شهرضا و دوراهی مبارکه هم حالت بزرگراهی دارد و ما برای اینکه به کنارگذر شرقی اصفهان و از آنجا هم به آزادراه اصفهان_تهران وصل بشویم، نیاز است ۲۲ کیلومتری حدفاصل دوراهی مبارکه تا کنارگذر شرق اصفهان ساخته شود.
قادری ادامه داد: اگر این قطعه باقیمانده تکمیل شود، بدون نیاز به ورود به شهر اصفهان به راحتی می توان از مسیر آزادراهی و بزرگراهی به تهران رسید.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه فاصله تهران تا اصفهان ۴ ساعت است و فاصله شیراز تا اصفهان هم حدود ۴ ساعت می شود، با ۸ ساعت به راحتی می توان از شیراز به تهران رسید و افزون بر صرفهجویی در زمان و سوخت، در توسعه استان فارس بسیار تأثیرگذار است.
قادری با بیان اینکه درصدد هستیم پروژه آزادراه شیراز اصفهان که ارزش روز آن حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است زودتر به بهره برداری برسد، گفت: برای پروژه آزادراه شیراز اصفهان، درسال جاری تاکنون حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که بخش عمده ای را وزارت دفاع آورده و بخش اندکی از آن را وزارت راه آورده و وزارت راه و دولت باید سهم خودشان را تأمین کنند.
وی با تأکید بر اینکه قطعه ۸ شروع آزادراه شیراز- بوشهر است و آن پروژه هم حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این قطعه فاصله شیراز تا بوشهر را ۲۱۵ کیلومتر تعریف میکند و این ۲۱۵ کیلومتر با ۲ ساعت طی میشود و میتوان با کمترین زمان از شیراز به بوشهر رسید؛ این پروژه هم تقریبا سرمایه گذارانش مشخص شده و در حال امضای تفاهمنامه هستند و برای آن هم میخواهیم مصوبه دولت را بگیریم تا عملیات اجرایی آن شروع شود.
او در خصوص کمربندی شمال شرق شیراز گفت: تلاش بر این است که کمربندی شمال شرق شیراز هم به عنوان تکمیل رینگ اول که قراردادش امضا شده و همچنین یک بخشی از رینگ دوم که تفاهم نامه اش امضا شده، عملیات اجرایی این دو قطعه هم شروع شود و بتوانیم رینگ اول را تکمیل و یک بخشی از رینگ دوم کمربندی شیراز را شروع کنیم؛ در حقیقت بخشی از ترددهایی که میخواهد از شیراز انجام شود وارد شیراز نشوند و آن را دور بزنند. با این کار هم تعداد خودروهای ورودی به شیراز کاهش پیدا میکند و هم اینکه خودروها میتوانند با سوخت و وقت کمتری شیراز را دور بزنند و به مقصد برسند.
وی یادآوری کرد: این پروژه های مهم این دوره است و تلاش این است تا در ادامه بتوانیم مسیر آزادراه شیراز – بوشهر را شروع کنیم؛ در عین حال خط ریلی شیراز – بوشهر جز مصوبات مورد تأیید مقام معظم رهبری است که از محل تهاتر نفت باید تأمین مالی شود.
قادری عنوان کرد: این خط ریلی از ۱۱ قطعه تشکیل شده که تقریبا ۹ قطعه آن واگذار شده و باید ۲ قطعه دیگر آن واگذار بشود؛ تلاش میکنیم همه قطعات فعال شوند تا در اسرع وقت بتوانیم خط ریلی شیراز به سمت اصفهان را به سمت بوشهر تکمیل کنیم و به یکی از بنادر مهم کشور و در ادامه هم به عسلویه و از آنجا به سمت لامرد که امسال در کدها و ردیف های بودجه ای اضافه شده برسیم.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با استفاده از این خط ریلی همچنین میتوان از طریق شیراز به منطقه آزاد بوشهر و از طریق بوشهر به منطقه ویژه پارس جنوبی در عسلویه، منطقه پارسیان در هرمزگان و منطقه ویژه لامرد در جنوب فارس اتصال پیدا کرد و بخش قابل توجهی از تولیدات این مناطق از طریق این خطوط ریلی وارد استان فارس و سرزمین های داخلی شود.