شیراز تحلیل – محمود رضا طالبان در مصاحبه ای بیان داشت بحث بافت فرسوده در شمار موضوعات تک بعدی نیست او معتقد است گرچه در این زمینه بررسی و پژوهش هایی صورت گرفته است اما متاسفانه پیشرفت قابل انتظاری نداشته ایم.
وضوع بهسازی بافت های فرسوده شهرها در یکی دو دهه اخیر مورد توجه برنامه ریزان و مدیران شهری قرار گرفته و کم و بیش اقدام هایی هم در این زمینه انجام شده است. بهسازی بافتهای فرسوده میتواند ارزش کالبدی را ارتقاء داده و رغبت شهروندان به سکونت در آن افزایش دهد. یافته ها حاکی بر آن است که روند بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کلان شهر شیراز با کندی پیش می رود.
شیراز تحلیل در این گزارش قصد دارد روند کند نوسازی وبهسازی بافت فرسوده را به عنوان یک مسئله شهری و همچنین یک مسئله چند بعدی از زوایای مختلف از زبان مسئولین شهری واکاوی کند.
محمود رضا طالبان در مصاحبه ای بیان داشت بحث بافت فرسوده در شمار موضوعات تک بعدی نیست او معتقد است گرچه در این زمینه بررسی و پژوهش هایی صورت گرفته است اما متاسفانه پیشرفت قابل انتظاری نداشته ایم.
مدیر کل راه و شهرسازی گفته است که در بحث نوسازی بافت فرسوده باید یک توسعه گر به عنوان حلقه واسط و اتصال چهار عنصر اصلی/دولت،شهرداری ،سرمایه گذار و مردم/ نقش خود را ایفا کند.
این مقام مسئول به نقش پررنگ مردم در مشارکت اشاره نموده و بیان نموده که در بحث نوسازی خواست و نظر مردم باید اعمال شود
غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در گذشته دولت سیاست هایی در بحث بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شهری در قالب وام و تسهیلات داشته بیان داشت: در بحث وام از دولت خواسته ایم حمایت بیشتری داشته باشد و در مناطقی که مردم از منابع مالی کافی برخوردار نیستند کمک کننده باشد.
ترابی ادامه داد شورای شهر شیراز پیشنهادی در بحث تسهیل با تصویب ضوابط تشویقی که در حوزه شهر شیراز ضوابط تشویقی را بومی سازی نمایم تا از نظر اقتصادی به صرف و صلاح مردم باشد و در این زمینه افرادفعال در صنعت ساخت و ساز استقبال کنند تا شاهد توسعه و بازسازی بافت فرسوده شهری باشیم.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد امسال در بحث محرومیت زدایی شورا و شهرداری به بعضی نقاط بافت فرسوده ورود نموده و از منابع شهرداری در این زمینه استفاده شده لذا می توان گفت در این زمینه به سمت تغییرات خوبی رفته ایم.
ترابی با اشاره به روند عملیات ساخت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن و قانون جهش برای خانه دار شدن مردم درنظر کرفته بود بیان داشت بر اساس ان پنجاه درصد از ساخت و سازهای جدید باید در بافت فرسوده شهری باشد که متاسفانه صورت نپذیرفت و سیاست ها بر ساخت و ساز جدید بوده است.
درخواست ما این است که هم زمان با ساخت و ساز های نو بر اساس قانون جهش مسکن آن پنجاه درصد در ذیل بافت فرسوده شهری باشد چرا که با رتحقق این سیاست هم نوسازی بافت فرسوده رونق می گید و هم مسکن مورد نیاز تامین می شود ضمن آنکه چالش بزرگ ایمن سازی در شهر شیراز نیز اتفاق می افتد.
بررسیها درباره موضوع نوسازی بافتهای فرسوده در شهرهای کشور حاکی از آن است که قفل بزرگتری نسبت به تامین مالی با استفاده از وام، در مسیر نوسازی بافتهای فرسوده قرار دارد.
در واقع اگرچه موضوع تامین مالی درست و حمایتهای دولتی بجا در این زمینه یکی از الزامات تسریع در فرآیند و جریان نوسازی است اما موضوع وام و منابع مالی همه ماجرا نیست.
محمود صفایی معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت است در این زمینه هر آنچه بر عهده مدیریت شهری شهرداری است صورت گرفته سیاست گذاری ها برعهده دولت و دستگاه های ستادی
می باشد
صفایی ادامه داد در فرآیند نوسازی بافت های فرسوده شهر شیراز برخی محدودیت ها در راستای اعمال برخی قوانین و ضوابط شهرسازی،انگیزه سازنده و سرمایه گذاران ساختمانی رابرای ورود به این مناطق کاهش داده است و در مقابل عطش آنها را برای فعالیت در مناطق غیر فرسوده شهر و اشباع از ساخت و ساز افزایش داده است.
او ادامه داد سرمایه گذاران ساختمانی چندان اشتیاقی به ورود به این محله ها برای نوسازی ندارند چرا که حاشیه سود مورد انتظار آنها از ساخت و ساز اغلب تامین نمی شود.
صفایی با اشاره به مشکلاتی چون وضعیت نامناسبت واحدهای مسکونی،معابر، مالکیت خصوصی و وضعیت اقتصادی ساکنین و درآمدهای کم، تاسیسات شهری فرسوده و محدود که منجر به عدم پیشروی مناسب در احیا و نوسازی بافت های فرسوده شده است گفت: مشوق مالی و نگرفتن پول پروانه ساخت از سوی شهرداری از جمله کارهایی است که در تشویق مردم انجام داده است معتقدیم نوسازی بافت های فرسوده وظیفه همه دستگاه های اجرایی است و باید با استفاده از قوانین و ضوابط موجود در این راستا تلاش شود همه پای کار بیایند.