شیراز تحلیل – مصاحبه اختصاصی نگار حاجی احمدی را بخوانید:
علیرضا اسکندری به شیراز تحلیل گفته است، شورای ششم نگاهی همه جانبه به توسعه شهری دارد، به اعتقاد او صفر و یک دیدن در توسعه شهری تاکنون ضررآور بوده است.
بررسی های ما نشان میدهد رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در مدت زمان حدود یکساله دقیقا نگاهی توسعه محور را در پیش گرفته است و این موضوع را میتوان در مصاحبه ها، گزارش های شورا، کمیسیون تحت مدیریت و همچنین صفحه شخصی او یافت.
بیشتر بخوانید:
کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه ها به شهرداری شیراز ایمن نمی شود
انتقاد عضو شورای شهر شیراز از ناتمام ماندن پروژههای شهری به رغم افزایش بودجه
اسکندری در باره تکمیل رینگ های ترافیکی شهر شیراز می گوید بحث ساخت تقاطع ها در راستای تکمیل رینگ های ترافیکی است. نباید به اشتباه میدان مرکزی شهر را تبدیل به تقاطع غیر همسطح کنیم؛ چرا که در شهرسازی نوین این اقدام غلط است.
ساخت پل ها و تقاطع ها در شیراز بیشتر منصوب به زمان علیرضا پاکفطرت شهردار اسبق و شورای چهارم است که از آن زمان به بعد همیشه با موافقت ها و انتقاداتی همراه بوده است. بعد از پاکفطرت حیدر اسکندرپور نیز سعی کرد این روند را بر خلاف شعار شورای پنجم ادامه دهد و اکنون شورای ششم و شهردار فعلی از برنامه های خود برای همان پروژه های شهری میگویند.
عضو جوان شورای شهر که سابقه کار عمرانی در شهرداری شیراز را دارد می افزاید، رینگ های ترافیکی که مسیر دسترسی هستند باید بهبود یافته و عملکرد آن ها تقویت شود. در همین راستا نقاط قرمز ترافیکی شناسایی شده و پروژه های ساخت تقاطع های غیر همسطحی که تعریف شده را در بودجه آورده ایم تا گره های کور ترافیکی را باز و مسیرهای دسترسی را تسهیل کنیم.
علیرضا اسکندری بعد از یک سال فعالیت شورای شهر می گوید پروژه های مهم و نسبتا بزرگی تحت عنوان هدف ۱۴۰۴ مشخص و سیاست گذاری شده که تا پایان دوره ششم به بهره برداری میرسد.
او هدف کمیسیون عمران را اینگونه شرح می دهد که این کمیسیون برای هر منطقه بر اساس موقعیت جغرافیایی و پتانسیل ها و نقاط قوت آن پروژه هایی تعریف کرده و بر اساس این هدف پروژه هایی که در طرح نقشه هستند باید به مرحله اجرا و پروژهایی که در مرحله اجرا هستند نیز باید به بهره برداری برسند.
اسکندری قبلا گفته بود پروژههای ستارهدار که در حوزه مناطق تعریف شدهاند همه دارای ردیف بودجه و برنامهریزی هستند.
اسکندری در ارتباط با آخرین وضعیت احداث زیرگذر گویم و زمان بهره برداری آن به خبرنگار شیراز تحلیل می گوید با توجه به اینکه آزاد راه شیراز – اصفهان به زودی به شهر شیراز خواهد رسید و بار ترافیکی ورودی این آزاد راه گسترش خواهد یافت، در این خصوص اقدامات مطالعاتی انجام شده، طرح های مختلفی ارائه گردیده که خروجی آن طرح ساماندهی محور گویم به صورت زیر گذر نیمه بسته است.
اسکندری که عضو سابق کمیسیون عالی فنی شهرداری شیراز نیز بوده است یادآور می شود به دلیل مشکل عمده تملک در منطقه گویم و حجم بالای نقدینگی آن در سال های گذشته اتفاق درخور وجهی رخ نداده بود که با اصلاح طرح در کمیسیون عمران میزان این تملک ها کاهش یاف. به گفته او کاهش تملک ها عرض نعبر را نیز کاهش داده و به 76 متر می رساند.
او به طرح سازه ای زیرگذر گویم اشاره کرده و می گوید اجرای سازه زیر گذر کاهش بار ترافیکی را به همراه دارد. طرح منحصر به فرد این زیرگذر که برای اولین بار در کشور و در شهر شیراز قرار است اجرایی شود از طریق دیوارهای دیافراگمی و ماشین آلات مکانیزه صورت می گیرد که سبب صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.
علیرضا اسکندری در پاسخ به این سوال که وضعیت تقاطع جام جم پس از اصلاح چگونه است عنوان می کند تقاطع جام جم از پروژه هایی است که از ابتدای شروع کار دوره ششم شورا مورد تاکید بوده و با توجه به ینکه این پروژه ورودی بزرگراه شهید سلیمانی است باید برای آن تدبیری اندیشیده می شد؛ چرا که فاز اول بزرگراه به بهره برداری رسیده و در آینده با تکمیل فاز دوم و با توجه به استفاده بیشتر از این بزرگراه حجم ورودی وخروجی متناسب با شرایط کنونی نخواهد بود.
او خاطرنشان می کند پس از اصلاح طرح، اجرای آن دشواری خاص خود را دارد و تاکید بر این بوده که در کوتاه ترین زمان ممکن و کمترین میزان آسیب به انجام برسد. پروژه به لحاظ اجرایی مشکلی ندارد تنها مشکل مربوطه به ادارات و سازمان های دولتی است که طرح آماده شده و به صورت نهایی در اختیارشان قرار گرفته و پس از تایید، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
اسکندری در ارتباط با وضعیت معابر و خیابان های سطح شهر و بهبود وضعیت آنها به شیراز تحلیل می گوید بر اساس نظر سنجی که صورت گرفته یکی از نیازهای اصلی شهروندان شیراز موضع آسفالت بوده، به رغم اینکه در دوره قبل طرح نهضت آسفالت میزان ۴ میلیون متر مکعب آسفالت انجام شد هنوز هم نیاز به آسفالت معابر است. با بررسی های انجام شده در یازده منطقه به این نتیجه رسیدم که بعضی معابر هنوز خاکی هستند.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز می گوید طرح نهضت آسفالت معابر خاکی را کلید زده ایم و مرحله اول در اسفند سال گذشته و مرحله دوم هم اکنون در حال انجام است و می توان گفت در سال جاری در برخی مناطق، دیگر معابر خاکی وجود ندارد.
اسکندری در باره سیاست گذاری صورت گرفته در حوزه آسفالت به این نکته اشاره می کند که با توجه به پتانسیل ها و توانمندی ها و نیروی انسانی در شهرداری تصمیم گرفتیم با استفاده از فن آوری های نوین و مواد افزودنی کیفیت آسفالت را با توجه به شرایط محیطی شهر شیراز افزایش دهیم.
علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به پروژه های نیمه کاره و اینکه رویکرد کمیسیون و شورا در باره این پروژه ها چگونه است می گوید پروژه ای که در سطح شهر انجام می شود سرمایه شهر و شهروندان است. سیاست کمیسیون عمران این است که پروژه ها را به سرانجام برسانیم و اعتقاد داریم پروژه باید به صورت تمام شده افتتاح شود.
اگر رویکرد و سیاست های کمیسیون عمران شورای ششم اسلامی شهر شیراز واقعا آنگونه که اسکندری می گوید اجرا شود، امکان رشد و جهش در مدیریت شهری، بعد از حاشیه های فراوان محقق خواهد شد و به این ترتیب امید در بین شهروندان افزایش خواهد یافت.
شاید این همان هدف اصلی باشد که اعضای شورای ششم شهر شیراز نیز به دنبال دستیابی به آن هستند و گره اصلی این دوره شورا را باید در همین نگاه ها و برنامه ریزی های عملیاتی دید و نه لزوما حاشیه هایی که همیشه در مدیریت شهری وجود داشته و سبب نادیده انگاشته شدن رسالت اصلی می شود.
بسیار عالی جامع
ممنون بابت اطلاع رسانی در خصوص خدمات شهری مورد نیاز شهروندان, خسته نباشید.