شیراز تحلیل – عادل یزدی از چهره های شناخته شده هنر مدرن در شیراز به شمار می رود که چند صباحی است با رفتن به بافت تاریخی و بازسازی خانه شمشیرگرها در نزدیکی نارنجستان قوام، موجب شده بنایی که سال ها دستخوش تخریب بود، احیا شود و اکنون به نگارخانه و محلی برای ارایه آثار هنری تبدیل شود.
این بنا که متعلق به دوره قاجاریه است به محلی برای گالری، اقامتگاه و برگزاری کارگاه های هنری در نظر گرفته شده و اقامت گردشگران هنری را ممکن می سازد.
نام «چهل طاقچه» از آنجا بر این خانه تاریخی قرار داده شده که ۴۰ طاقچه و ۸ سرا دارد. دوره های مختلف کاری یا مفاهیم و معانی که در این طاقچه ها ارایه می شوند، بازگو کننده اثری بر اساس «هنرمفهومی» است. نگارخانه چهل طاقچه، ۸ گالری شخصی دارد که به آثار و مجموعه هایی از عادل یزدی، هنرمند نقاش و مجسمه ساز طی سالها کار هنری اختصاص یافته است.
یکی از زیبایی های نگارخانه فوق، اثری با نام «۱۴هزار انگشت» است که یزدی آنرا اینگونه معرفی می کند: این یک اثر مفهومی(استفاده از اشیا در جهت بیان مفهوم) است که به عنوان امضای شخصی خودم شناخته می شود و ۸ سال ساخت آن طول کشید. یک داستان مذهبی در ذهن من جرقه ای را ایجاد کرد که بر اساس شب معراج پیامبر اکرم(ص) است؛ ایشان فرشته ای را می بینند که هزاران دست و انگشت دارد و از جبرئیل می پرسند که این فرشته کیست و جبرئیل پاسخ می دهد، این فرشته شمارنده باران است و هر قطره باران که می بارد، حساب و کتاب آنرا دارد؛ این جرقه اولیه ای شد که برای من هویتی فراتر از شکل انگشت شد. ۱۴هزار انگشت هویت فردی و انسانی و گذر زمان را به همراه داشت که چگونه مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت و دیده می شویم بدین خاطر شروع به ساختن این تعداد انگشت کردم تا ظرف ۸ سال این هنر مفهومی شکل بگیرد.